Daging merupakan sumber protein yang baik untuk tubuh badan kita. Walaupun tiada pressure cooker, daging masih lembut guna petua lama.

Pelbagai cara digunakan bagi memastikan daging yang mahu dimasak cepat menjadi empuk. Dan ketika ini ramai menggunakan cara memasak daging dengan menggunakan periuk pressure cooker.

Namun ada yang tidak gemar memasaknya menggunakan alatan ini sebaliknya gemar melembutkan daging menggunakan petua dapur lain.

Lembutkan Daging Tanpa Guna Pressure Cooker

Pasti ramai wanita dan mereka yang sering berada di dapur memikirkan bagaimana cara melembutkan daging dengan mudah tanpa menggunakan periuk pressure cooker.

Sebenarnya berbagai cara, tip dan petua lembutkan daging yang boleh anda ikuti seperti yang dikongsikan ramai orang.

Walau bagaimanapun, pada zaman sekarang ramai yang gunakan pressure cooker tetapi jika kuantiti daging yang sedikit adakah perlu guna periuk elektronik ini?

Ikuti cara lembutkan daging yang liat

Petua dan tip ini saya dapatkan daripada orang dulu-dulu. Sebab saya dengar ramai juga yang merungut dan sakit kepala tentang bagaimana cara nak melembutkan daging dengan mudah dan cepat.

Walau bagaimanapun, jika cara yang nombor satu anda guna tetapi tak menjadi, gunalah cara seterusnya mengikut keselesaan anda sendiri.

  1. Potong Daging Lawan Urat

Bila potong daging, kita tengok dulu ‘urat’ daging. Kita potong lawan arah. Supaya urat tu terputus. Senang daging nak empuk. Ni petua zaman berzaman kan? Memang proven.

  1. Rebus Daging Sambil Tutup Periuk

Salah satu petua orang dulu, daging yang kita sedang rebus, ditutup dulu dengan tudung periuk dan diletak lesung batu atau apa saja yang berat supaya wap air tak keluar. Syarat penting, jangan letak garam. Garam masuk last sekali.

  1. Rebus Bersama Kurma

Ada yang kata biji kurma sahaja. Ada yang kata kurma. Tapi, bila kita masukkan buah kurma, sup daging akan automatik jadi manis-manis buah dan daging pun lembut. Berapa lama masa, bergantung pada air dan api.

  1. Rebus Bersama Nenas

Nenas kan ‘tajam’, Maka, fungsi nenas ni melembutkan daging dan buat rasa daging pun lagi enak. Kalau periuk kecil, cukup 1 atau 2 hirisan nenas. Terlebih nanti jadi pajeri nenas pulak kan?

  1. Rendam Bersama Soda Bikarbonat

Ini adalah cara melembutkan daging guna soda bikarbonat. Saya sendiri pernah cuba. Saya sapu daging dengan soda bikarbonat.

Tak terlalu lama nak tunggu daging lembut. Mudah. Tapi, bila dah agak lembut. Boleh basuh/cuci dulu daging sebelum masak.

IKLAN
  1. Masukkan Sudu/sendok/garfu Dalam Rebusan Daging

Petua turun temurun ini sememangnya ramai yang tahu dengan memasukkan sudu ke dalam masakan daging supaya lembut dan tidak liat. Sudu dikatakan akan meningkatkan suhu di dalam periuk yang mempercepatkan daging menjadi lembut.

  1. Guna Dua Periuk Besar Jenis Steel

Petua melembutkan daging beku dari peti ais pula sangat berbeza dan dikatakan ketulan daging yang keras menjadi lembut serta mudah dihiris.

Caranya telungkupkan periuk pertama dan letakka daging beku tersebut di atasnya. Periuk kedua perlu diletakkan di atas daging beku itu.

Dengan menggunakan cara ini ia akan menjadi ketulan daging tersebut menjadi cepat lembut serta senang dihiris untuk dimasak.

Baca Juga Di Sini:

Mak-Mak Yang Nak Basuh, Potong, Lembutkan Daging Dengan Cepat, Boleh Ikut Cara Chef Ini Kongsikan!

Perapan Daging Bakar Tahan SETAHUN, Simpan Guna Teknik Rendam Air Panas

Info Lebih Menarik, klik saja di sini. 

Cara Lembutkan Daging Dalam Masakan

Sama ada daging lembu, kambing bakar atau apa jenis daging pun, cara dan petua ini boleh digunakan untuk mendapatkan hasil yang memuaskan.

Untuk lembutkan daging bakar, dalam masakan atau sebelum dimasak, masing-masing mempunyai cara tersendiri mengikut petua yang diajarkan oleh orang-orang terdahulu yang telah terbukti keberhasilannya sehingga menjadi warisan generasi sekarang.

Untuk Daging Dalam Masakan

Daun nangka dicampurkan terus ke dalam masakan untuk beberapa helai sahaja dengan tujuan untuk dapatkan daging yang empuk dan senang dikunyah.

Buah keras atau manjakani ditumbuk sehingga lumat dan dicampurkan ke dalam masakan anda sama ada gulai, kari dan sebagainya.

Batang tebu yang dipotong menjadi beberapa bahagian kecil juga boleh digunakan dalam masakan anda untuk menyedapkan lagi daging anda itu.

Daun pisang yang dicarik-carik menjadi bahagian kecil boleh dicampurkan dalam makanan yang anda masak.

Dikatakan daun pisang abu adalah yang terbaik namun semua jenis daun pisang dibolehkan.

Untuk Daging Sebelum Dimasak

Perapan daging bersama limau nipis atau lemon yang dihiris nipis dan diperap dalam jangka masa selama 2 jam atau hingga ke 24 jam tentu akan memudahkan anda memakannya.

Perap bersama halia yang dipotong beberapa bahagian kemudian dicampurkan ke dalam potongan daging serta diperap selama 2 jam ke atas, lebih lama lebih bagus hasilnya.

Perap bersama cuka makan dalam jangka masa sekurangnya 15 minit. Campurkan cuka dengan daging, kemudian keringkan sebelum daging itu dimasak mengikut resepi pilihan anda dan lihat hasilnya.

Zaman sekarang berbagai jenis tips yang dikongsikan orang ramai cara lembutkan daging tetapi tidak semua petua dan tip yang boleh kita amalkan kerana mungkin sesetengah daripadanya akan memudaratkan diri sendiri.

Jangan gunakan panadol untuk lembutkan daging kerana ia boleh membunuh.

Antara yang sering diperkatakan petua lembutkan daging dengan panadol, sebenarnya petua ini pernah menjadi perbualan hangat serta beberapa doktor turut mengesahkan adalah tidak disarankan menggunakan panadol ke dalam daging kerana ia akan menjejaskan kesihatan.

Begitu juga dengan gula-gula Hacks yang telah juga diperkatakan tidak lama dulu. Apa sekalipun cara yang anda akan gunakan adalah lebih baik merujuk kepada mereka yang lebih pakar. Tetapi antara petua-petua di atas terbukti antaranya menjadi dan anda boleh amalkan tanpa was-was.

Menggunakan ais batu juga selalu digunakan, rebus dulu daging sekitar 30 mnit kemudian matikan api dan masukkan ais batu yang agak banyak kemudian tutup rapat periuknya.

Antara petua yang diamalkan untuk lembutkan daging, adalah masukkan ais batu selepas daging direbus.

Menggunakan buah betik juga biasa digunakan untuk melembukkan daging..

MW: Semoga perkongsian tips dan petua lembutkan daging lembu, daging beku untuk masakan atau yang sebelum dimasak ini akan memudahkan kerja anda untuk memasak selain dapat menikmati daging yang enak dan empuk. Selamat mencuba dan semoga bermanfaat.

Sumber: Safira NurAlip