Selain ketupat nasi, ketupat pulut daun palas pun antara menu wajib ada pagi raya yang sedap dimakan dengan rendang.Tak lah susah sangat nak balut dan masak ketupat palas ni ikut tutorial yang dikongsikan Cik Pooja ni.

“Disebabkan semalam ramai yang mintak cikpooja tunjuk step by step cara nak balut ketupat palas.Ni cikpooja tunaikan janji yea.”

Bahan-Bahan:

Pulut kukus@arong
Daun palas

Cikpooja sertakan sekali resepi dan cara nak masak pulut arong@kukus.

3 kg Beras pulut
2 biji kelapa (Santan pekat)
Garam
Gula
Daun pandan(untuk lapik lubang-lubang dikukusan yea)
(Sukatan bahan bergantung pada banyak mana kome nak buat yea)

3kg beras pulut = 2biji kelapa (santan pekat)
Gula dan garam dibancuh dengan santan.Agak-agak la yea tuk bagi pulut kita ada rasa lemak masin manis-manis manja gitu.

Cara Membuat:

1. Rendam beras pulut dalam 3-5jam
2. Toskan dan masukkan dalam piuk kukus yang dah dilapik daun pandan (tujuannya supaya beras tadi tak jatuh bersepah ikut lubang piuk kukus tu).
3. Kukus sampai beras tadi masak sempuna yea.Rasanya dalam 30-35 minit.
4. Bila dah masak, masukkan pulut tadi dalam bekas…tuang santan sikit demi sikit dan gaulkan supaya dia serap sebati dengan pulut. Ulang step sampai santan dan pulut sebati lemak berkrim yea.
5. Dah tu boleh la balut dalam daun palas.

Step balut ketupat rujuk gambar dibawah;

8. Bila dah siap lilit, simpul daun di bahagian pangkalnya kemas-kemas. Kemudian potong lebihan daun supaya tak nampak terjuntai sangat.

9. Okeyyyyyyy..siap dah. Kukus ketupat yang dah siap ni selama 10-15mnit supaya santan yang kita arong dengan pulut tadi masak sekata.Kira dah nampk ketupat kita berminyak merelit tu kira cun dah tu.

“Haaaaa..siap dah. boleh la dimakan bersama rendang atau gulai atau masakan sewaktu dengannya.”

Resepi rendang simple cikpoojaStyle

Bahan-Bahan:

3labu bawang beso
5ulas bawang putih
Seinci halia
7btg serai
Seinci lengkuas
1/2inci kunyit hidup(kalau takde, letak je kunyit serbuk dalam 1sudu besar)
10 bji cili kering (potong,rebuih)

(Semua dipotong dan dikisar)

Daging atau ayam dipotong (ikut la nak beso atau kecik)

Bahan tambahan.

1 sudu besar kerisik
1 biji santan kelapa
Sedikit air asam jawa
Sedikit daun kunyit
Sedikit daun limau purut

Daun-daun ni optional. Tak bubuh pon tak pe.

Cara Membuat:

1. Panaskan minyak 1/2 senduk minyak.
2. Tumis bahan kisar sampai naik bau.
3. Masukkan ayam atau daging.
4. Masak sampai dagingnya empuk elok.
5. Masukkan santan.
6. Masukkan kerisek,garam,gula dan perasa sesedapnya.
7. Masukkan daun limau purut dan daun kunyit yang dihiris.
8. Masak sampai rendang kita kering (tahap kekeringan kuah terpulang pada citarasa masing-masing yea.
9. Bila dah complete semua rasa…siaplah rendang kita.

Selamat mencuba.Resepi ikhlas dan mudah.
byCikpooja

Baca Lagi Di Sini:
Ketupat Roket Viral, Resepi Warisan Nenek Moyang Ini MUDAH Dianyam, 1 Syawal Boleh Hidang

Tak Pernah Masak Pun Boleh Buat RENDANG AYAM Ikut Resepi Ni

MW: Jadi buat mak-mak yang pertama kali nak buat ketupat palas ni, boleh ikut tutorial yang dikongsikan. Mudah je. Bolehlah makan pagi raya nanti.

Sumber: Cik Pooja