Tip Anak Pandai Urus Sendiri Buku, Kerja Sekolah Dari Darjah 1
Tip Anak Pandai Urus Sendiri Buku, Kerja Sekolah Dari Darjah 1

Pesan ibu ini, Firda Ashaary tak salah manjakan anak, tapi kena diterapkan sekali dengan tanggungjawab dalam diri anak. Terutama mengurus sendiri buku dan kerja sekolah masing-masing.

Ini yang Firda praktikkan pada kedua orang anaknya yang bersekolah, sejak mereka masuk darjah satu lagi. Ada tip yang bagus untuk ibu contohi. Semoga bermanfaat,

Ajar Anak Bertanggungjawab Dari Darjah 1

Rezeki Allah ni datang dalam pelbagai bentuk dan cara. Dapat anak-anak yang pandai berdikari juga adalah rezeki yang patut disyukuri.

Sungguhpun begitu sebagai ibu bapa kita boleh mencorakkan anak-anak ke arah kebaikan dan ajajr mereka berdikari. Tak perlu gunakan kekerasan atau paksaan pun, cukuplah sekadar memerhati, menegur dan menasihati bila perlu.

Akak rasa terpanggil untuk berkongsi tips yang Akak gunakan untuk anak-anak Akak sejak dari depa darjah 1. Cara ni adalah untuk bagi depa ada rasa tanggungjawap sendiri ke atas buku dan kerja sekolah depa.

Alhamdulillah, sangat berkesan. Sekarang ni Suffiya dah darjah 5 dan Suffian darjah 3, memang depa dah pandai urus sendiri buku dan kerja sekolah depa.

 

Tip Anak Pandai Urus Sendiri Buku, Kerja Sekolah Dari Darjah 1

5 Tip Bagi Anak Pandai Urus Buku, Kerja Sekolah Sendiri

1. Sejak mula masuk darjah 1, Akak ajar depa baca jadual waktu yang cikgu bagi. Baca dan ambil berat. Bukan baca saja.

2. Untuk minggu pertama hingga minggu ketiga, Akak akan tolong depa susun buku ikut jadual setiap hari. Tapi Akak buat bersama dengan anak-anak. Akak suruh depa baca jadual dan hulur buku yang diperlukan supaya depa dapat kenal pasti buku depa sendiri nanti. Macam mana nak susun Akak tunjuk. Siap masuk beg, letak tepi katil.

3. Akak akan bagitau depa awal-awal, Mama tolong sekejap ja tau. Lepas ni kena buat sendiri sebab abang/kakak yang nak pi sekolah, bukan Mama. Kena belajar buat sendiri nanti.

4. Masuk minggu ke-4, Akak tak buat dah. Akak cuma ingatkan ja, dah kemas beg ke belum. Alat tulis semua dah masukkan ke belum. Cukup tak semua ikut jadual. Depa akan kemas sendiri dan melaporkan kat Akak lepas dah siap kemas.

Ok, part ni korang jangan lah kedekut sangat. Puji sikit, anak-anak kan suka dipuji. “Wahh, pandainya anak Mama.”

5. Lepas depa dah tidur, baru Akak akan check balik beg sekolah depa. Betul ka tak buku yang depa masuk kan tu ikut jadual. Selalunya minggu ke4 ni dah nampak dah hasil dan komitmen depa. Dah boleh harap dah.

Misi berjaya!

Manjakan Anak, Jangan Sampai Tak Bawa Buku Latihan

Nak manja anak boleh ja. Semua orang sayang anak tapi biarlah berpada. Janganlah sampai anak tak bawa buku latihan, korang yang mesej mintak maaf kat cikgu sebab korang yang lupa masukkan buku dalam beg anak.

Kalau macam tu, sampai bila pun anak manja korang takkan ada rasa tanggungjawap. Kisah apa tak bawak buku, takpa nanti boleh bagitau cikgu, Mama saya lupa masukkan buku. Settle.

Sama juga dengan bab melibatkan kerja sekolah. Apa yang Akak selalu terapkan dalam diri anak-anak dari dulu. Buku dan kerja sekolah adalah tanggungjawap sendiri, bukan Mama. Sendiri tak bawak buku, sendiri tanggung.

Kalau tak siap kerja sekolah pun itu tanggungjawap sendiri. Mama dah ingatkan tapi kalau sendiri takmau buat, okay takpa. Nanti pi sekolah jawap sendiri dengan cikgu kenapa tak siap kerja sekolah. Cikgu tibai atau denda jangan nak balik mengadu kalau sendiri salah.

Selalunya anak-anak ni lebih takut kat cikgu dari ibu bapa sendiri kan?

So far ayat yang Akak guna tu berkesanlah untuk anak-anak Akak sampai sekarang. Untuk anak orang lain tak pasti lah lagi. Lain orang kan lain-lain cara dan penerimaannya.

Mungkin korang boleh cuba, mana tau berkesan kan? Lepas tu korang takda lah perlu risau sangat dah, cuma pantau ja.

Sekian, Tips dari Mama Anak Tiga.
#SuffianSuffiya Sharelah. Akak izinkan, jangan risau. Sharing is Caring

Sumber/Foto : Firda Ashaary

Makluman : Artikel ini diterbitkan dengan keizinan daripada penulis asal