Bila bercerita tentang mak-mak dulu, banyak betul pantang larang yang mereka amalkan. Jangan hairanlah bila tengok mereka tetap sihat dan kuat walaupun berusia lebih 70 tahun. Berbanding dengan sekarang, memang jauh berbeza rasanya. Kalau ada pun mungkin sesetengahnya.

Jangan marah. Mungkin ini pandangan daripada penulis. Tengok saja kalau bab-bab berpantang, mak-mak dulu cukup menjaga pantang selepas bersalin. Minum air tu ambil masa bertahun barulah minum tapi mak-mak sekarang dua bulan dah mula minum ais. Ada juga dalam pantang dah minum pun. Tak tahulah itu, atas badan masing-masing kan.

Kesannya akan datang kita tak tahu. Boleh kita tengok cara kehidupan mak-mak dulu pun jauh berbeza dengan sekarang. Cuba kita teliti apa yang dikongsikan oleh Puan Nor Azniza ini tentang mak-mak dulu dengan mak sekarang. Ada betul apa yang dikatakan itu.

Kurang Sakit

Fakta:
Orang dulu. banyak penyakit berjangkit, parasit seperti kecacingan dan kurang zat makanan (miskin atau kurang pengetahuan bab makanan sihat dan juga kurang sumber). Mungkin masa itu, bantuan perubatan sangat-sangat limited.

Jadi yang hidup adalah yang kuat.
Mereka yang lemah ramai yang mati.
Statistik kanak-kanak bawah umur 5 tahun mati dan cacat dalam era bawah 60an adalah tinggi. Statistik kat pejabat kesihatan ada.

Orang Sekarang

Adalah juga penyakit di atas.

Tapi disebbkan oleh ilmu pengetahuan masyarakat tentang kesihatan meningkat, penjagaan kesihatan dan teknologi perubatan lebih baik. Mereka yang lemah juga dapat diselamatkan melainkan sudah perjanjiannya ajalnya tiba.

Penyakit baru zaman moden yang sukar di tangani sekarang adalah “penyakit terlebih makan dan tekanan hidup” membawa kepada obesiti, kencing manis dan darah tinggi yang berakhir dengan pelbagai komplikasi kesihatan yang lain.

IKLAN

Suri rumah sekarang Vs Suri rumah dulu

Suri rumah sekarang terkurung di rumah dan kurang aktiviti jika tiada sokongan suami.

Manakala suri rumah dulu sentiasa mengikut dan membantu aktiviti mencari rezeki sang suami.

Menghantar makanan ke kebun dan makan bersama sama.
Menolong suami di sawah dan kebun.

Mereka juga banyak aktiviti masyarakat dan tidak sunyi.

Baca Artikel Lain Yang Menarik Di Sini Berbanggalah Jadi Suri Rumah, JANGAN MALU Kerana Ia Kerjaya Paling Mencabar!

Ramai Suami ‘Lupa’ Elaun Bulanan Buat Isteri Yang Jadi Suri Rumah!

Info Lebih Menarik DI SINI

Anak-anak Dulu

Banyak perkara yang boleh explore. menangkap seranga, memanjat pokok, terjun sungai, menangkap ikan di sungai dan mcm-macam lagi.
Maka mereka kurang memberontak dan meyemak rumah dan menganggu ibu mereka melakukan pekerjaan seharian kecuali baby yang sentiasa dikendong ibunya.

Anak-anak Sekarang

Hidup mereka terkurung..
Tidak banyak aktiviti yang boleh explore. Bosan dan mula kreatif di rumah.
Cuma menganggu ibu, menyemakkan rumah dan pelbagai onar yg kreatif.

Zaman dulu dan sekarang. manakan sama.
Anak 10 orang dulu manakan sama dengan ibu beranak 2, 3 dan 4 masa sekarang.
Sebab saya pernah melalui menjadi anak dulu-dulu.

Saya berdikari. tidak menyusahkan ibu saya dan hasilnya saya yang sekarang.
Flexible, tidak mudah terganggu emosi.
Lebih relasks dan mudah bawa diri walau ke mana saya berada.

Terima kasih kedua ibu bapa saya kerana tidak berpindah ke bandar, kekal di kampung dan memberi memori indah kepada saya.

Zaman berubah, maka nasihat mesti mengikut zaman. Usah dikait lagi dengan kehidupan dulu yang berubah 360 darjah sekarang ini.

MW: Memang betul, kenangan masa kecil dulu, walaupun seorang diri redah dah ke rumah kawan, alhamdulillah masih selamat, berbanding sekarang, nak main depan rumah pun takut sebab ada mata yang memerhati.

Sumber: Nor Azniza