Setiap tanaman ada teknik dan caranya yang tersendiri, barulah menjadi dan hidup subur. Jika nak semai pokok ketumbar, siram dan baja boleh gunakan teknik self watering. Memudahkan kerja, terutamanya bila kita tiada dekat rumah. Tak perlu nak siram-siram dan risau tanaman terabai. Malah tanah lembab dan pokok pun kekal segar.

Baca perkongsian Puan Nurmaya Mustafa sebagai panduan;

“Mencabar juga tanam pokok ketumbar ni.2 kali tanam sebelum ni tak jadi, ni paling berjaya. Sebelum ni tanam bila dah cambah sekejap jer mati terkulai kulai.”

Kaedah Dan Cara:

1. Sebelum rendam air, gelek biji ketumbar dengan pencanai karipap yang kayu tu supaya biji ia terbelah dua. Agar lebih cepat bercambah. Pakai ketumbar yang timbang je. (Letak dalam kain masa gelek selembut salju supaya biji ketumbar tak jadi peluru lastik).

2.Rendam semalaman biji ketumbar yang telah terbelah dua tersebut.

3. Tanah saya pakai 30% tanah 6in1 ninso (tanah hitam), 40% cocopeat, 30% tanah biasa korek belakang rumah. Tu je.

Tip Bonus paling penting!

1. Masa semai tu biji benih kena banyak biar rapat-rapat.
Sebab pokok ni batang dia halus sangat kalau cambah rapat-rapat dia akan sokong satu sama lain.
2. Lepas sebarkan benih atas medium tu kambus biar dalam. Sedalam 5cm -7cm supaya tanah yang dalam tu dapat sokong batangnya yang halus agar tak cepat patah dan mati.
3. Cari tempat terang tapi jangan letak dekat tempat terbuka. Kena hujan nanti patah.

Siram Guna Teknik Self Watering

Saya baja dan siram pokok ketumbar ni guna teknik selfwatering. Tapi tak pakai mikro tiub bagai, pakai 3 bahan jer untuk sistem ni.

Bahan-Bahan Diperlukan;

Botol kosong (saya guna botol minyak yang 5 liter tu)
Tali yang boley serap air macam dalam gambar tu. Beli dekat Kedai Eco 3 gulung RM 2
Baja AB

Cara Membuat:

1.Buat lubang dan saya buat muat-muat tali supaya semut atau nyamuk tak masuk bertelur.

2.Masukkan tali dalam botol dan keluarkan sebahagian tali, letakkan atas tanah pada pasu.

3.Baja AB tu saya bancuh 5ml setiap baja A dan baja B dan dilarutkan dengan 5 liter air atas saranan penjual.Lepas tu balut dengan plastik legap tak tembus cahaya.

Tali tu memang akan sentiasa lembab basah, tanah pun sentiasa lembab je. So pokok kita kekal segar tak yah siram-siram dah.

Kenapa saya pakai teknik ni

1. Sebab dah mula kerja takut pokok tak tersiram dan terbaja nant takut pokok mati.
2. Daun ketumbar ni tak boleh siram secara terus, nanti batangnya patah sebab halus sangat.
3. Senang kalau nak balik kampung ke atau nak pergi travel.Bila tiada dekat rumah.

Cubala yang suka berkebun tapi takut tanaman terabai tu.Selamat Mencuba!

Baca Lagi Di Sini:
Pertama Kali SEMAI Biji KETUMBAR Beli Timbang Kilo, Merimbun POKOK Sepasu

Akar Ketumbar, Minyak Bawang Putih, Buat Kuetiaw Sup Thailand Bertambah Sedap!

MW: Semoga perkongsian ini bermanfaat. Jadi buat mak-mak yang nak berjimat, boleh tanam sendiri pokok ketumbar di rumah cuba cara dan tip yang dikongsikan ini. Tak perlu risau pokok tak bersiram bila balik kampung atau tinggalkan rumah, guna teknik selfwatering je.Lebih mudah!

Sumber: Nurmaya Mustafa