Sedapnya Sambal Gesek ni, bahan-bahannya ringkas dan nak buat pun senang tak perlu dimasak.Makan dengan nasi putih, kuah lemak memang boleh menambah-menambah.

Ikut resipi Sambal Gesek yang cukup popular bagi orang Negeri Sembilan ni seperti yang dikongsikan oleh Khabbab Jamalludin ini.

Orang kita memang tak boleh dipisahkan dengan “penambah selera”.

Kalau orang Kelantan dengan budunya, orang Melaka dengan cencaloknya, orang Pahang dengan tempoyaknya, orang utara dengan air asam/belacannya…
Bagaimana pula dengan orang Negeri Sembilan ?

Memperkenalkan….
SAMBAL GESEK !

Bahan dia mudah, nak sediakan pun ringkas.

Bahan-bahan:

Ikan bilis (kopek dan bersihkan).
Cili Padi
Bawang merah kecil (kalau tak suka rasa bawang mentah tak payah bubuh)
Limau kasturi
Garam

IKLAN

Ada beberapa variasi dengan tambahan bahan masam yang beraroma seperti bunga kantan atau kundang muda.

Bahan bahan di atas di tumbuk atau digiling(gesek) sampai separa hancur dan kemudian diaduk.
Tak perlu dimasak.

Tips :

  • Pilih ikan bilis yang cantik, dikopek supaya senang dibersihkan.
  • Rendam sekejap dalam air untuk lembutkan sedikit ikan bilis tu.
  • Bersihkan lesung betul betul, tak nak ada bau tak sedap.
  • Kalau tak habis boleh tumis atas minyak sekejap supaya tahan lama.
  • Limau kasturi banyak dia sampai seluruh sambal macam lembab lembab sikit.

Macam rencah nasi goreng kampung saja?
Saya pun rasa asal usul dia macam tu. Ada yang dah tumbuk bahan nak goreng nasi tapi kayu api basah/gas dah habis. Terpaksa la makan dengan nasi.
Kosan eh sodap pulak.
Agak eh lah. Hehehe..

Sambal ni walaupun ‘simple’ tapi kalau dengan nasi panas, memang boleh hancur berkecai program diet korang.
Pertama kali saya rasa masa pergi kenduri tahlil yang tuan rumah hidang
nasi putih dengan ini sahaja, itu pun berpinggan makan.

Selamat berhujung minggu semua.
Stay safe ok.

Baca Lagi Di Sini:
Beli Banyak Tomato, Masak SAMBAL PENYET Buat Stok Dalam Peti!
Resipi Telur Mata Sambal Hijau, Makan Confirm Ngencess Sekali!
SAMBAL Ayam Geprek Derhaka, Simpan Dalam Peti Sejuk Boleh Tahan Berbulan-Bulan!

MW: Mudah je nak buat sambal gesek ni, tak renyah nak digoreng atau dimasak dulu. Bahan-bahan pun simple je, tapi cukup untuk menjadi penambah selera.

Sumber:Khabbab Jamalludin