Resepi Kek Pisang Coklat MOIST, Godek Pakai Senduk Pun Takde Hal

Kata tuan punya resepi ini, Rushdi Lazim, kek pisang coklat yang dinamakan Kek Pishang Cekelat Cluster Kayangan ini sedap sangat dan moist giler. Resepi dan cara nak buat pun mudah yang amat.

Chapchusss siap!! Takyah mixer semua. Godak pakai senduk pun takde hal.. Mesti jadi.”

Lebih menarik, resepi yang dikongsi tokey biskut raya sedap terpelanting ni dah pun dicuba oleh beberapa orang netizen dan ternyata menjadi kesedapannya. Apa lagi mak-mak.. cubalah boleh jadi kek hari raya paling ‘letoopan’ musim PKP ni.

Cara Buat Kek Pisang Coklat Moist Cluster Kayangan

Resepi Kek Pisang Coklat MOIST, Godek Pakai Senduk Pun Takde Hal

Bahan-bahan

4 biji pisang yang dah terlebih masak dan lebam. Tapi abe punya tak cukup ripped.. Tapi lantakkan. Haha.
120 gram gula perang. Sukatan ni dah just nice.
115 gram butter (cairkan)
120 gram buttermilk ( caranya amik 1/2 cup susu fresh + 1/2 sudu makan cuka) biarkan.
Vanilla essence sikit

Bahan kering

160 gram tepung gandum
25 gram serbuk koko
1 tsp baking powder
1/2 tsp baking soda
1/2 tsp garam
80 gram belgian callebout choc
30 gram walnut (lebih pun takpe)

Sedikit Belgian choc dan walnut untuk topping.

Abe bancuh 2 resepi untuk hasil dalam gambar tu.

Resepi Kek Pisang Coklat MOIST, Godek Pakai Senduk Pun Takde Hal

Mula-mula cairkan butter.. Secair kau melihat diriku. Kahkahkah.

Resepi Kek Pisang Coklat MOIST, Godek Pakai Senduk Pun Takde Hal

Lepas tu kau hempuk pisang sampai lumat. Mudah je.. Abe bayangkan ex abe yang tinggalkan abe sebab abe takda kete honda. Haha.

Maka lumat la pishang tu.. Ohhh pishanggggnyaaaaaa!!

Resepi Kek Pisang Coklat MOIST, Godek Pakai Senduk Pun Takde Hal

Masukkan gula perang.. Tapi macam tak perang sangat ek dalam gambar.. Macam chicken floss plak abe tengok rupa dia kan. Haha.

IKLAN

Lantak!

Resepi Kek Pisang Coklat MOIST, Godek Pakai Senduk Pun Takde Hal

Masukkan melted butter yang kau dah cairkan awal-awal tadi.

Sebelum kau tanya, abe jawab siap-siap.

“ye guna minyak masak pun boleh.. Takda minyak masak, kau guna je minyak goreng ikan sahur tadi”

Hahaha.

Resepi Kek Pisang Coklat MOIST, Godek Pakai Senduk Pun Takde Hal

Masukkan bancuhan buttermilk yang kau dah siapkan.

Resepi Kek Pisang Coklat MOIST, Godek Pakai Senduk Pun Takde Hal

Masukkan bahan kering, sekering hati abe tolak ajakan kau untuk kapel balik.. Pergilah kau dekat abang honda kau tu!!

Resepi Kek Pisang Coklat MOIST, Godek Pakai Senduk Pun Takde Hal

Masukkan coklat belgian callebout dan walnut.

Godakkan semua sampai sebati.

Jangan ditanya nak letak kacang almond boleh ke bang? Kacang pecan boleh ke bang? Kacang tanah boleh?

Letak la dik kacang apapun.. Duit kau..

Haha.

Jangan letak kacang panjang sudah.

Resepi Kek Pisang Coklat MOIST, Godek Pakai Senduk Pun Takde Hal

Walaaaaa sikit lagi nak siap.. Masukkan dalam loyang.. Gune je loyang apapun yang ada kat rumah tu.. Takda hal.

Lapik dengan kertas baking/minyak dan jangan lupa oles loyang dengan minyak/butter/shortening.

Nak elakkan kek melekat.

Resepi Kek Pisang Coklat MOIST, Godek Pakai Senduk Pun Takde Hal

Atas tu kau tabur la lagi belgian callebout choc dan walnut..

Barulah cluster kayangan kek kau…mewah!!

Bakar pada suhu 150 ke 160′ c dalam 40 ke 45 minit. Ikutlah keadaan oven masing-masing. Oven kita tak sama kan.

Tipss

Salut choc belgian dan walnut tu ngan tepung sikit supaya dia tak tenggelam ke dasar masa bakar nanti… Kang tetibe kau habis bakar, kau tengok coklat dan walnut tu hilang, mula la kau nak cakap ada orang santau kau. Hahahha.

Padahal dah ke jatuh ke dasar dah ha..

Ok guys semoga berjaya.

Resepi Kek Pisang Coklat MOIST, Godek Pakai Senduk Pun Takde Hal

Ni la hasil keratan rentas kek cluster kayangan kau tu nati.

Moist, sedap giler, mewah, chocolatey.

Memang kalau makan boleh terpelanting kesedapan. Haha.

Selamat mencuba mak-mak!

Sumber/Foto : Rushdi Lazim

Resepi : Kek jantung pisang, bakar dalam kuali