Mak-mak yang ada dapur masak menggunakan tong gas, pasti ada masalah bunyi gas yang keluar tanpa disangka setelah memasang kepala tong gas baru, kan?

Apabila dengar bunyi gas keluar sudah pastilah ada gas yang keluar daripada tong gas tersebut. Kalau dibiarkan bahaya. Apa kata kita cuba buat sendiri cara menghilangkan bunyi gas keluar itu.

Boleh baca Ilmu Tong Gas yang dikongsi oleh Arm Ika di Grup Berkongsi Ilmu Kuih Muih & Masakan (BIKMM).

“Saya sekadar ingin membantu apa yang saya tau. Sebab tadi saya ada terbaca posting dari group lain hadapi masalah nie. Lepas tu terdetik nak berkongsi kat rakan #BIKMM. Saya nak kongsi ilmu mengenai “Tong Gas” bila pasang kepala gas untuk gas yang baru, lepas tu ada bunyi gas keluar.”

Artikel Berkaitan:
Pasang Kepala Gas Panik Berbunyi & Berbau, Terbalikkan Getah Masukkan Semula!

Ini Adalah Cara Mengatasinya:

Pasang Kepala Tong Gas, Keluar Bau & Bunyi, Apa Nak Buat?
Step 1

Step 1
Getah hitam kat dalam kepala gas tu

Step 2

Step 2
Keluarkan getah tu guna pisau ke apa-apa saja benda yang tirus,yang boleh cungkil keluar getah hitam dari kepala gas tuu..

Step 3

Step 3
Apabila dah keluar terbalikkan getah hitam tu, lepas tu masukkan semula

Pasang Kepala Tong Gas, Keluar Bau & Bunyi, Apa Nak Buat?
Step 4

Step 4
Tekan terus bagi rapat guna jari pun boleh

Nota pendek:
*kalau tak ada getah langsung dalam kepala gas tu boleh ambil dari tong gas yang lain masukkan dalam tuu
*Tapi kalau dah tukar pun masih ada bunyi gas dan berbau gas carilah orang yang sepatutnya untuk tengokkan…
#staysafeOK

Edit:
Ramai jugak yang guna cara lilit getah di kepala luar tu ye…Itu pun memang membantu dan berkesan. Tapi kalau ikut kata suami saya dia tak galakkan saya pun tak tau la kenapa
*suami saya bekerja bahagian gas memasak.

MW: Bolehlah cuba ini terlebih dahulu. Tetapi kalau cara yang diajar ini tak berkesan, bolehlah minta tolong daripada penjual tong gas.

Sumber / Foto: Arm Ika