Mak Ayah! Bila Ada Adik Baru, Anak Sulung Banyak Berkorban Perasaan

Bila mana anak sulung ada adik baru, dia terpaksa belajar mengalah. Belajar jadi kakak atau abang yang diharapkan mak ayah untuk menjaga adik-beradik yang lain. Termasuklah berkorban hati dan perasaan.

Ada mak ayah sedar akan emosi yang anak sulung rasakan. Namun, mak ayah pun tidak punya pilihan. Kerana, bagi mak ayah kasih sayang untuk anak-anak tetap sama rasa. Hakikatnya, perasaan kesamarataan kasih sayang itu tak semua anak dapat fahami.

Macam mana cara mak ayah perlu tunjukkan agar setiap anak, termasuk si sulung ini dapat fahami. Tip yang dikongsikan Counsellor/Psychotherapist di Pahang Skill Development Centre (PSDC), CR Mohamad Afizan Ghazali boleh dijadikan panduan.

Anak Sulung : Dilema Kasih Sayang Bila Ada Adik Baru

‘Jangan pandang remeh soalan anak walaupun simple’

Anak sulong saya berumur 5 tahun. Dia ada adik 2 orang; umur 3 tahun dan 1 tahun.
Seperti biasa. Anak sulung antara anak yang banyak menyimpan perasaan terutama bab membahagi kasih sayang dengan adik-adik.

Apabila ibu ayah mula tidak sengaja menzahirkan tindakan kasih sayang melebihi pada adik-adik yang kecik.

Selalu dukung adik.. peluk adik.. kakak nangis dan dalam masa yang sama adik nangis, pujuk adik lebih. Tidur pun peluk yang kecik.

Si kakak walaupun tidak menunjukkan perasaan rasa tersisih atau diabaikan mula memendam perasaan.

Perasaan ini bahaya jika tidak diselesaikan terus. Lama kelamaan akan jadi lekatan dalam diri. Dengan kata lain, mengikut teori gestalt dikenali sebagai “unfinished business”.

Mak Ayah, Kenali Tindakan Anak Sulung Bila Tersinggung

Oleh yang demikian.. kadang-kadang ibu ayah kena sedar dari awal.
Tanda-tanda anak mula timbul perasaan tersinggung dengan ibu ayah.. rasa ibu ayah mengasihi adik melebihi dia.

Kemudian.. kakak tadi akan selalu mengamuk.. menangis yang melampau walaupun isu tak seberapa. Merajuk atau “tantrum”.. itu biasa luahan perasaan anak-anak lakukan pada ibu dan ayah.
Jarang anak-anak luahkan melalui pertanyaan atau kata-kata.

Kebetulan anak saya dia suka luahkan melalui kata-kata.
Semalam dia tanya,
Baba.. kenapa baba sayang adik.. kakak baba tak sayang..”

Soalan ini nampak biasa. Tapi bahaya jika salah memberi jawapan.

Bahaya Bila Mak Ayah Salah Jawab Soalan Anak, Lagi-lagi Libatkan Perasaan

Biasa ibu ayah akan jawab soalan ini macam ni, “sebab kakak kan dah besar.. adik kecik lagi

Jika jawab macam ni, anak akan rasa.. “kenapa aku besar dah” “Orang besar tak boleh disayangi lagi ke?” “Kenapa ada adik yang kecik rampas kasih sayang aku.” Sebab tu anak-anak yang ada adik akan meluahkan melalui tindakan yang kita tak senangi seperti di atas. Tantrum. Merajuk.. menangis melampau-lampau.

Sebenarnya kita yang menyebabkan anak-anak kita rasa tak puas hati dengan jawapan kita.

Dia dah la rasa kurang disayangi. Kita jawab menyalahkan keadaan pula iaitu Sebab dia dah besar.. lagi la dia reject jawapan kita walaupun kita nampak dia accept.

So ibu ayah. Macam mana cara nak bagi jawapan supaya anak kita rasa dia juga disayangi seperti adik-adik dia.

Mak Ayah, Ungkit Apa Kita Dah Buat Dekat Anak

Ada banyak cara. Salah satu. Kita ungkit apa yang telah kita lakukan pada dia sebelum ini.
Contoh; “Eh tak.. baba bukan sayang adik sorang. Baba juga sayang ke kakak. Sebab tu baba beli ice cream ke kakak semalam. Baba peluk kakak nak tidur malam tadi.” Dan banyak lagi kita boleh kait.

Kaitan ini akan menyebabkan anak anda terbayang di mindanya dan memberi respon senyum sampai ke telinga.

Atau jika anda tak pernah buat perkara di atas.
Anda boleh buat macam ni,
Kakak.. sambil-sambil pergi dekat dengan dia.. peluk dia.. cium dia kat pipi. Dahi.. kepala.. gosok-gosok belakang dia. Terus ucap ke dia, “kakak.. baba sayang kakak.. anak baba baik.. cerdik.. Pandai.. sebab tu baba sayang kakak.”

Anda akan hilangkan “unfinished business” dalam diri dia dan dia akan hidup dengan penuh kefungsian sebagai manusia yang dihargai.

Kakak.. Baba sayang kakak.

Anak Sulung Banyak Berkorban.
TAHNIAH anak sulung.

MW : Itu orang kata, anak sulung ini matang.. sebab sarat tanggungjawab.

Sumber/Foto : CR Mohamad Afizan Ghazali