Petai memang sedap dimakan namun yang jadi masalah bila mulut berbau dan tak tahan bau busuknya. Dah cuba macam-macam cara cuba tak jadi juga hilangkan bau busuk ni.

Rupanya ada petua berkesan, mudah dan cepat nak hilangkan bau mulut selepas makan petai dalam masa seminit dengan kunyah terung mentah sekejap. Ini merupakan petua dan pengalaman yang dikongsikan sendiri Puan Bee Keng.

Berikut perkongsian tersebut;

Ramai yang suka makan petai tetapi tak tahan dengan bau busuk mulut, kadang-kadang berus gigi dua tiga kali pun tak semestinya bau mulut akan hilang, sememangnya bau mulut sangat memalukan.

“Saya nak kongsikan cara kita hilangkan bau mulut secepat seminit. Cara ini diajar oleh mak semasa kita masih kecil lagi ia sangat berkesan menghilangkan bau mulut selepas makan petai tak kira lah petai mentah ke, petai jeruk ke, petai goreng sambal ke, semuanya sangat berkesan dengan cara paling senang dan cepat ini.”

Kalau tak percaya cuba tengok memang hilang dalam masa seminit sahaja! Semasa saya baru-baru kahwin saya ajar suami saya dia tak percaya pun tetapi selepas mencuba dia cakap AJAIB betul!!!

IKLAN

Cara Segera :

Potong terung mentah sebesar 1-2 cm dan kunyah selama seminit dan selepas kunyah boleh ditelan atau diludahkan (sebab ada info yang mengatakan terung mentah mengadungi solonin boleh menyebabkan keracunan dan kembung perut). Saya biasanya telan, sebab rasa terung mentah sangat manis dan sedap, sepotong kecil tak memudaratkan pun.

Yang suka makan ulam tu boleh makan sekali dengan terung rebus, berkesan juga dan tinggalkan sedikit pada akhir juadah untuk dikuyah sebagai penghilang bau, dikunyah seperti makan “chew gum” sekurang-kurangnya wajib seminit la.

Orang cina suka goreng sambal petai dengan terung untuk mengurangkan bau busuk petai dan mulut.

Satu lagi cara nak hilangkan tandas busuk disebabkan petai, letakkan sebiji terung yang dimakan ulat atau yang dah tak mahu dah (mahu potong
tak potong pun tak apa.. ) atau kulit terung pun boleh di lantai tandas, ia sangat berkesan mengurangkan bau busuk disebabkan makan petai.

Anda cuba tengok dan kongsikan pengalaman anda, selamat mencuba!!

Baca Lagi Di Sini:
Rendam, Selang Sehari Tukar Air, Petai Jadi Lebih Besar,Segar & Rangup!
Ini Cara Buat Pes Sambal Ikan Bakar Petai Sedap, Resepi Yang Cukup Terkenal Di Daerah Kuantan

MW: Wah menariknya petua ni. Baru tahu terung boleh hilangkan bau busuk mulut selepas makan petai.Bolehlah nanti cuba petua berkesan yang dikongsikan ni.

Sumber: Bee Keng