Komunikasi Tak Ada, Macam Mana Rumah Tangga Nak Bahagia?

Komunikasi dalam rumah tangga tak boleh dipandang ringan bahkan antara perkara paling utama dalam perkahwinan. Semua perkara walau pun hal yang kecil atau dianggap remeh, perlu dibincangkan di antara suami isteri. Kalau masing-masing asyik memendam saja, itu yang boleh jadi makin besar dan bertambah serius.

Kuncinya KOMUNIKASI!

Antara kunci utama dalam tiap perhubungan adalah KOMUNIKASI, lebih-lebih lagi dalam hubungan suami isteri. Sangat berbahaya sebuah perhubungan andai tidak dapat menjalinkan komunikasi dengan berkesan.

Maksudnya, tiada perbincangan dua hala di antara pasangan terbabit. Banyak masalah dipendamkan dan tidak diberitahu kepada pasangan. Kalau rasa tak puas hati pada sesuatu perkara yang dilakukan pasangan, tak pernah nak luahkan dan sudah tentu dia pun tak sedar silapnya.

Makin lama memendam, rasa tak puas hati itu makin merebak dalam hati. Lama-kelamaan boleh jadi masalah lebih besar hingga mencetuskan pertengkaran hebat. Tentu kita tak nak jadi macam tu kan?

Semua Dipendam, Alasan Tak Nak Bebankan

Ada suami yang tak suka kongsi masalah dengan isteri dengan alasan tak nak susahkan isteri atau buat isteri terbeban. Pada saat getir hari ini, suami dipotong gaji dan tak diberitahu pada isteri. Bila isteri minta perbelanjaan bulanan seperti biasa, suami merungut dan marah-marah dan kurangkan belanja bulanan. Isteri yang tak tahu perkara sebenar anggap suami mula berkira soal beri wang belanja. Mula fikir yang bukan-bukan tentang suami.

Bayangkan kalau ia berterusan. Tidakkah hubungan itu makin keruh dan bermacam salah faham boleh timbul nanti?

Tidakkah dalam kes ini, jalan terbaik adalah suami berterus terang tentang situasi sebenar kewangan keluarga yang sedang dihadapi? Bawa isteri berbincang sama-sama untuk cari penyelesaian. Tentu isteri akan sedaya upaya untuk bantu sama-sama buat bajet untuk keluarga.

IKLAN

Baca lagi di sini:

Pasangan Tinggal Berasingan, Suami Jangan Ambil Mudah Bila Isteri Mampu Berdikari!

Suami Kuat Sentap Dan Sensitif, Isteri Kena Bijak Ambil Hati

https://www.instagram.com/mingguanwanita/

Godaan Orang Ketiga

Normal lah kalau pasangan kita ‘diintai’ oleh orang lain. Walau pun tak dilayan, tapi ada yang memerhatikannya. Bila melibatkan orang ketiga, biasanya pasangan tak kira suami atau isteri akan lebih suka sembunyikan. Alasannya tak nak pasangan cemburu. Tapi, cuba bayangkan kalau pasangan ternampak mesej yang tak sepatutnya yang dihantar oleh orang tersebut? Tidakkah timbul salah faham. Silap hari bulan, perang besar jadinya.

Seeloknya, kalau ada yang ‘lain macam’, berterus terang dengan pasangan. Tak timbul soal cemburu. Ya, mungkin dia cemburu tapi jauh di sudut hati, dia akan berbesar hati kerana kita sanggup berterus terang dengannya.

Jangan Ambil Mudah soal Komunikasi

Apa juga perkara dalam rumah tangga, jangan ambil mudah. Pasangan kita sepatutnya menjadi sahabat kita yang paling akrab. Tempat untuk kita berkongsi apa saja masalah. Ini tidak, lebih percayakan orang lain daripada pasangan sendiri.

Bila ada masalah, lebih suka minta pandangan orang lain berbanding bersemuka dan berterus terang dengan pasangan. Dibimbangi, orang yang memberi nasihat itu hanya memburukan lagi keadaan kerana dia tak berada di tempat kita.

Kalau marah atau kecil hati dengan suami/isteri, terus terang saja. Mungkin kita tengok dia seolah-olah tak ambil peduli pun, tapi sebenarnya di sudut hati, dia sudah maklum akan apa yang kita telah beritahu. Kalau hal yang sama berulang kelak, dia sedar dan tahu apa perasaan yang kita rasa terhadap hal itu.

KOMUNIKASI teramat penting! Tolong jangan pandang remeh soal komunikasi. Tak mengapa kalau bertekak dan bertengkar waktu itu, asalkan masing-masing meluahkan ketidakpuasan hati. Kena ingat, orang tak boleh ‘baca’ fikiran kita, begitu juga kita. Jadi, berkomunikasilah!