Sebenarnya, makin bertambah usia perkahwinan, makin suami isteri tahu tentang karenah dan perangai masing-masing. Isteri manja, mengada-ngada tu hanya di awal perkahwinan. Tetapi bila lama-lama, perangai itu tetap ada tapi dari sisi lain pula. Merajuk cara orang tua-tua.

Walau bagaimanapun, ada juga suami yang masih tidak tahu dan kenal isterinya walaupun berkahwin sudah masuk berbelas tahun atau berpuluh tahun. Bila masa isteri merajuk, ingin bemanja dan sebagainya. Sebaliknya, suami tengok semua itu sama sahaja. Akhirnya, isteri hanya perndam rasa.

Makin lama berkahwin, makin suami isteri banyak tahu tentang orang yang sentiasa ada bersama susah atau senang. Bukannya makin tidak tahu. Perkongian daripada Zul Fikarullah boleh membuka mata suami di luar sana cara nak bagi hati isteri gembira.

Baca Artikel Menarik Lain Di Sini: Kalau Isteri Gembira, Maka Bahagialah Rumahtangga Kita

IKLAN

Tak Jatuh Maruah Suami Buat Kerja Rumah, Suami Pun Nak Pahala Bahagiakan Isteri

Info Lebih Menarik DI SINI

8 Cara Mudah Buat Isteri Gembira Dan Tambah Sayang Pada Suami

Sepanjang 10 tahun saya mendirikan rumah tangga bersama cinta hati, saya telah belajar banyak perkara tentang insan istimewa yang bernama wanita.

Terkadang suami berasa bingung dengan karenah isteri yang tak terjangka. Sebenarnya mudah sahaja jika kita tahu apa yang mereka inginkan. Contohnya seperti berikut;

1. Isteri suka didengari. Sentiasa berikan telinga dan hati walaupun untuk cerita dan masalah yang sama biarpun untuk kali ke-100. Awak dengar je. Anggap macam tak pernah dengar lagi cerita tu. Berikan sokongan penuh kepada dia.
2. Isteri suka awak buat keputusan. Nak makan kat mana? Nak pergi mana? Awak kena fikir sampai dia senyum. kalau dia jebik awak kena fikir idea lain sebab dia tak nak lah tu. Layan kan je. Ketika itu dia rasa awak adalah heron dia.
3. Isteri suka awak cakap manja dan romantik. Kata i luv u selalu biarpun sudah berpuluh tahun kahwin. Dulu sebelum kahwin hari-hari awak ucapkan kan. Sekarang pun mesti sama lagi. Walaupun dia tahu awak sayang dia, tapi dia suka dengar ungkapan cinta dari mulut awak.
4. Isteri suka awak bantu dia kat rumah tanpa dipinta. Bantu kemas katil, bantu sapu sampah, bantu buang sampah, bantu picitkan badan dia dll. Tak buat selalu pun takpe, asalkan ada sahaja bantuan kecil dari awak.
5. Isteri ni suka lelaki kemas dan bergaya. Kacak no. 2, yang penting kemas. Awak patut bersyukur dia terima awak walaupun awak tak kacak. Jadi bila keluar tu biarlah sedap mata memandang, bau wangi, misai janggut trim kasi kemas, pakai kasut. Barulah dia senang hati. Kebersihan mesti jaga baik-baik terutamanya ketika nak bersama dia.
6. Isteri suka awak mengalah. Kalau awak salah cepat-cepat minta maaf. Kalau salah dia pun awak minta maaf je. Tak payah lawan sebab awak tak kan menang. Nanti dia dah sejuk dia akan minta maaf balik kat awak. Percayalah, hati dia lembut sebenarnya.
7. Isteri suka dibelai dan dimanjai. Peluklah sekejap dia ketika dia sedang masak. Urut badan dia bila dia kata penat. Jangan peluk time awak ‘nak’ je. Belai-belai dulu dia, Jangan main terkam je. Jika keluar berjalan peganglah tangan dia.
8. Isteri suka suprise, walaupun sekecil-kecil coklat favourite dia pun dah berbunga-bunga dia rasa. Apatah lagi kalau awak suprise pulut dakap kat dia kan. Berseri-seri terus muka dia.

***
#MekanikCinta

MW: Isteri ni lembut hatinya. Kalau buat apa yang dikongsi itu mahunya bertambah kali ganda sayangnya. Betul tak isteri?

Sumber: Zul Fikarullah