bagi duit raya

Berlapang dada lah kalau nak memberi duit pada hari raya, jangan sampai menunjuk-nunjuk dan risau sangat tak cukup. Bagi mana yang kita rasa cukup dan ikhlas pada kita. Insya Allah, jangan lah kita rasa terbeban bila bagi duit raya. Cuba faham konsep memberi dulu.

Sedekah ni merupakan satu tuntutan di dalam Islam, yang mana dalam banyak hadis Nabi SAW juga di dalam Al Quran secara umum,

مَّثَلُ الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِي كُلِّ سُنبُلَةٍ مِّاْئَةُ حَبَّةٍ وَاللهُ يُضَاعِفُ لِمَن يَشَآءُ وَاللهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ

Ertinya: “Perumpamaan (nafkah yang dikeluarkan oleh) orang-orang yang menafkahkan hartanya di jalan Allah adalah seperti sebutir benih yang menumbuhkan tujuh tangkai, pada tiap-tiap tangkai menghasilkan seratus biji. Allah melipatgandakan (ganjaran) bagi siapa yang Dia kehendaki. Dan Allah Maha Luas (kurnia-Nya) lagi Maha Mengetahui.” (surah Al-Baqarah, 2: 261)

Maksudnya bersedekah atau infaq pada jalan Allah SWT merupakan satu amalan yang ganjarannya sangat besar dan ia bertambah-tambah.

Begitu juga di dalam hadis Nabi SAW bersabda, تهادوا تحابوا

Ertinya: “Hendaknya kalian saling memberi hadiah nescaya kalian saling mencintai.” (riwayat Al-Bukhari dalam Al Adab al Mufrad, hasan)

Maka salah satu cara untuk menghubungkan silaturrahim adalah dengan melalui sedekah. Maknanya hukum asal bersedekah adalah harus dan dituntut dalam Islam.

IKLAN

Nak lagi memahami, jemput baca perkongsian Puan Intan Huzaifah Haniff ini. Moga lepas ini kita tahu nak buat keputusan nak bagi ke tidak…

Memberi Duit Dengan Niat Sedekah

Duit sendiri tak cukup? Nak sedekah macam mana?

Isteri dan anak cukup makan? Ya, cukup.

Isteri dan anak lengkap pakaian? Ya, lengkap.

Isteri dan anak selamat dengan tempat perlindungan atau rumah? Ya, selamat.

Mereka selesa dan gembira? Ya , selesa dan gembira.

“Jadi apa yang kau kata tak cukup lagi?”

Duit simpanan takde. Aku risau hari tua.
Kenapa ntah, rezeki aku ngam-ngam jer.

“Bang, duit tu kita dapat kemudian kita gunakan untuk keluarga maknanya betullah tu. Sebab tu hak satu keluarga. Duit dapat bukan sibuk nak disimpan, tapi bab agihan tu kena dahulukan. Semua dah selesai, kalau ada lebih baru simpan. Bukannya kedekut dengan keluarga sendiri. Sampaikan terseksa hidup sebab semata mata nak menyimpan. Tu kedekut. Rezeki Allah bagi untuk dikongsi. Rezeki suami ialah hak anak bini. Kita nafi hak mereka, Allah nafi hak kita. Kita tunai hak mereka, Allah tunai hak kita.”

Ingat, waktu kita sibuk-sibuk simpan duit, takut-takut rupanya kita ni kedekut dan tak yakin rezeki daripada Allah. Tapi yakin rezeki tu daripada duit. Anak sihat, happy pun rezeki.

Esok-esok meninggal duit simpanan tu semua akan disoal kelak. Tapi kalau selesai agihkan dan tiada pembaziran maka selesailah tanggungjawab kita sebagai ketua keluarga mengagih rezeki.

Ramai orang sibuk menyimpan, walhal bab agihan masih belum tepat. Dan ramai juga yg agih tidak pada tempatnya hingga terbazir dan jadi tak cukup duit akhirnya.

Semuanya kena seimbang. Jangan kedekut dan jangan membazir. Baju melayu setahun sekali, pakai setahun sekali. Rasa-rasa membazir x?

Tu pun Allah soal kelak.