Ada tak mak-mak yang tak pernah marah atau membebel. Rasanya seribu dalam satu. Tambah-tambah kalau dah ada anak, macam-macam ragam dan peel. Boleh hilang sabar. Ini belum lagi termasuk peel suami lagi.

Namun, sebenarnya apa isteri atau mak-mak marah tu ada benarnya. Dia cakap sebab mungkin dirinya terlalu penat dan sebagai suami janganlah buat tak tahu bila isteri dah mula menunjukkan ciri-ciri nak membebel atau marah.

Ini perkongsian daripada Redza Zainol tentang macam mana nak hargai isteri dan cara suami nak tunjuk rasa sayang pada isteri.

“Saya ni suka bagi hadiah pada isteri.
Sekejap bagi bunga ros, sekejap belikan coklat, minggu depan saya bagi kad.
Tapi saya hairan bila dia dapat semua hadiah tu, muka dia selamba saja.
Bunga tu dia akan ambil, letak dalam pasu dan biar gitu je lah. Sampai layu.
Sampaikan saya fikir, tak best ke hadiah semua ni.
Adegan filem isteri lompat bintang siap hidu bau bunga sampai terpejam-pejam mata tu rupanya hanyalah fantasi.

Kenal Isteri

Ada satu hari kawan saya cakap gini.
“Kau ni bengap la Redza.”
Saya menyirap.
“Kau kahwin dengan isteri tapi tak pernah usaha nak kenal dia.”
Pedih ayat dia sampai saya terdiam lama.
Dia ajar 2 cara untuk lebih kenal isteri sendiri. Saya kongsikan 1 dululah ya.
Masa isteri membebel dari dapur sampai ke ruang tamu tu, dengar betul-betul apa yang dia bebel.
Buang emosi sekejap. Fokuskan hanya pada apa perkataan yang keluar.

IKLAN

Masa Berkualiti

“Abang ni asyik kerja je, jarang nak ada kat rumah.”
Ni maknanya dia ni seorang yang rasa lebih disayangi kalau pasangan dapat luang masa berkualiti dengan dia.
Luang masa berkualiti ni ada 2 jenis.
Pertama, luang masa bersama-sama. Kita ada di rumah pun dia dah suka. Yang penting ialah keberadaan kita tu.
Kedua, ialah buat aktiviti bersama-sama. Contohnya pergi tengok wayang sama-sama atau masuk pertandingan berbasikal sama-sama.

Puji Isteri

“Kita dah pakai tudung baru, baju cantik-cantik, sikit pun tak ada nak puji kita.”
Ni maksudnya dia rasa disayangi kalau diberi puji-pujian dan kata semangat. Dia punya seronok kalau kena puji tu, macam dapat rantai tangan coco 20gram.

“Dah lama tak dapat baju baru dari abang. Tudung pun dah lusuh. Duit tu asyik pula lebihkan pada mak ayah abang je.”

Haa, hati-hati. Dia paling rasa disayangi bila dapat hadiah dari pasangan. Hadiah murah macam sekeping kad pun dia dah gembira apatah lagi hadiah mahal macam Thermomix kan.

Tolong Isteri

“Abang tak habis-habis dengan phone tu. Tolonglah saya potong sayur, beli barang, sediakan meja tu. Tolong jaga anak. Tolong betulkan paip. Kalau tak nak tolong, kahwin je dengan phone tu.”
Kalau dengar betul-betul, semua yang isteri sebut tu berkaitan dengan perkataan “Buat”. Isteri macam ni dia rasa disayangi bila pasangan buat sesuatu untuk dia.
Kalau beli tepung pun dah boleh buat dia senyum. Kau rasa?

“Dah lama tak jalan-jalan pegang tangan kan, bang?”
Isteri macam ni rasa sangat disayangi bila dipegang, dipeluk dan sebagainya la ya. Maksudnya dia suka disentuh.

Bahasa Cinta

Selalunya pasangan kita akan ada hanya 1 atau 2 dari bahasa cinta ni. Jadi, kita fokuskan tenaga dan usaha kita pada 1-2 bahasa cinta tu.
Kalau dia suka dipuji, mulalah belajar memuji pasangan kita. Gitu.

Kita boleh belajar banyak dari pasangan bila dia tengah marah. Waktu tu, apa yang dia cakap semuanya jujur datang dari hati.
Kalau kita fokus untuk lawan marah dengan marah, kita yang rugi. Rasa sayang tu hanya bertambah bila kita saling memaafkan.

Rasa sayang tak boleh dipaksa, ia hanya boleh dipupuk.

Sumber: Redza Zainol