Ingatlah bahawa baik suami atau isteri, bukan lagi “bujang” bila dah ada pasangan sendiri. Setiap benda dan perkara yang kita buat, ada batasnya, ada hadnya dan ada DOSAnya. Jadi, hati-hati iya.

Jemput baca perkongsian daripada Firdaus Shakirin ini sebagai peringatan buat suami isteri.

Isteri orang vs suami orang…

Sedar tak sedar, kita dah buat dosa dibelakang pasangan, tanpa pengetahuan pasangan…Perasaan yang tak sepatutnya ada pada diri orang yang dah bergelar suami ataupun isteri kepada orang lain iaitu suka pada “hak milik” orang lain tu dah ada dalam diri kita.

Bila dah tiap-tiap hari berjumpa, tiap-tiap hari kerja sama-sama, tiap-tiap hari berhubung, dia baik dan awak pulak melayan, itu puncanya timbul perasaan suka tanpa sengaja. Bukan kita tak tahu dia dah kahwin, kita tahu, then kita plak, bukannya tak sedar yang kita pun dah kawin, tapi masih nak jugak buka peluang, buka ruang untuk hadirkan perasaan “lebih dari sekadar kawan” tu pada diri seseorang yang di miliki orang lain.

IKLAN

Benda ni, hanya akan menyusahkan diri sendiri sebab kita dah wujudkan perasaan terlarang dimana perasaan itu tidak sepatutnya ada dalam diri kita untuk orang yang selain daripada pasangan kita sendiri…lama kelamaan, perasaan kita pada pasangan akan hilang hanya disebabkan hal ni.

Perlu diingatkan, bila dah berumahtangga, ada batas-batas pergaulan yang perlu kita jaga dengan status yang ada pada diri kita.

Bila kita tak jaga pergaulan kita, dengan siapa kita berhubung dan berkawan, maka kecenderungan untuk rumahtangga kita tu runtuh amatlah tinggi…siapa yang berkahwin untuk bercerai kan…semua berkahwin untuk sehidup semati tapi macam mana nak sehidup semati kalau kita sendiri tak tahu macam mana nak “hidup” selepas berumahtangga…?

Jadi profesional, bercakap apa yang perlu, berjumpa untuk apa yang patut, hal yang tak sepatutnya dibualkan, jangan dilayan, jangan memulakan perbualan untuk perkara yang diluar had-had kerja..Jangan buka ruang, jangan bagi peluang…pasangan bagi kita bekerja untuk cari rezeki, cari pendapatan, ringankan beban, perbaiki kehidupan, bukan buat kemaksiatan.

Ingat, kita bukan lagi “bujang” bila dah ada pasangan…setiap benda yg kita buat, ada batasnya, ada hadnya dan ada DOSAnya.

MW: Semoga perkongsian ini bermanfaat. Pesanan dan peringatan yang baik buat pasangan suami isteri agar faham status dan batas dalam perhubungan setelah berumahtangga dan memiliki pasangan.

Sumber: Firdaus Shakirin