Dapur adalah tempat paling penting buat mak-mak. Kalau dapur tak berasap, tak makanlah keluarga. Sebab itu, pentingnya dapur buat-mak-mak nie. Kadang-kadang ada yang jadikan tempat untuk hilangkan stres, maklum la tempat untuk masak macam-macam kan.

Walau bagaimanapun, kalau dapur kecil tapi perkakas dapur pulak banyak. Macam mana tu. Mesti rimas kan. Jadi, apa kata buat kan tempat gantung alat dapur kesayangan mak-mak ni. Tak perlu modal pun, kadang-kadang boleh ambik barang tu kat belakang rumah atau bahan yang memang dah sedia ada kat rumah. Mintalah bantuan suami yer kalau nak buat tu.

Ini antara perkongsian daripada Norrul Izani yang telah menghasilkan tempat gantung alat dapurnya. Puas hati betul.

“Diy ni boleh letak pelbagai alat seperti kuali/pan/senduk/sodek/botol susu dan tempat letak botol2 sos masakan. Guna apa yang ada sahaja tanpa perlu keluar duit.

“Sebelum ni gantung je kat grill tingkap dapur.. asal boleh sangkut je..tp tu lah..semakk jer.. buat rak mcm ni, baru la sedap mata memandang..”

Bahan-bahan:
Jaring BRC
Bilah buluh
Playar
Cable tie
Cat kayu putih
Drill
Skru cangkuk
Gergaji
Penyangkut s

Cara nak buat berdasarkan pada gambar.

IKLAN

Skru cangkuk ni beli kt kedai eco je.. dah 3 tahun dlm tool box tu. Jd guna je la yg ada...

Lipat BRC ikut saiz yg anda suka.. yg tajam2 tu lipat guna playar. Jgn potong, nnti tajam..luka tangan...

Ni bahagian yg kena lipat…bg kemas…

Gunakan buluh sebagai tulang utk menguatkan struktur binaan.

Contoh cara buat bingkai dan ikat bg kemas. Kemudian, potong buluh lebih tu ikut saiz yg kita nk.

Selepas cat, jemur bagi kering dulu.. lepas tu boleh lah drill bahagian mana yg kita nak.. ukur ikut kesesuaian. Boar sesuai dgn tinggi tukang masak, kalau tinggi sgt takut nk kena panjat pulak nk ambik kuali kalau rendah sgt, suntuk pulak…


Gantung atas sinki sebab nnti lepas cuci terus sangkut, air yg menitik xrisau sbb terus jatuh dalam sinki.. botol susu pun boleh sangkut situ.. jimat ruang.. pengudaraan bagus..bersih..cepat kering..

Tempat letak botol sos masakan.. ikut kesesuaian tempat lah.. yg penting, senang nk capai masa nk masak..😁 feeling2 chef gitu 😂😂

Selamat mencuba!

MW: Baiklah, lepas nie boleh minta bantuan suami. Barulah sedap mata memandang dan makin keraplah mak-mak masuk dapur nanti.

Sumber: Norrul Izani