Serabutnya mata bila tengok tv, nampak aje wayar ‘bergelimpangan’ dan ‘bergayut-gayut’. Tak tenang nak tengok tv. Tambah geram bila anak-anak pula buat main wayar tu…kan tercabut terus terpadam tv tu.

Cho Angah ada berkongsi cara nak sorokkan wayar yang serabut dari tv dan bergayutan ke kabinet. Mudah sangat. Nanti bolehlah cuba buat nanti. Nanti nampak la kemas dan cantik ruangan tv nanti.

“Saya nak kongsi antara cara yang boleh guna pakai untuk sorokkan wayar serabut dari tv ke kabinet. Kosnya pun biasa-biasa sahaja. Low bajet dan semudah ABC.”

Caranya berpandukan pada setiap gambar.

Bahan pertama, Semestinya wayar yang serabut di skala 6. Kite pakai antena biasa je..

Ini bahan utamanya. FLEXIBLE HOSE atau FLEXIBLE CONDUIT.. Ia ada banyak saiz, saya guna saiz 15mm sebab wayar tv tak banyak sangat.. Mana nak dapat?? Boleh cari dekat mana mana hardware. Lagi bagus kalau kedai tu hardware barangan elektrik.

IKLAN

Yang saya tahu ada warna hitam dan putih sahaja. Harga? Murah je. Kira per meter. Jangan lupa ukur panjang wayar dari tv ke kabinet berapa panjang baru beli.
Bahan ketiga GUNTING. Apa apa gunting pun boleh.

Part barang dah siap. Okay ini kaedah potong flexible. Potong serong supaya untuk menggelakkan flexible terlampau mengecut. Potong menggunakan gunting sebab flexible ini lembut.

Proses pemasangan. Kumpulkan semua wayar sekali. Selepas itu, selitkan dalam flexible hose itu melalui potongan yang dibuat tadi.

Inilah hasilnya.. nampak kemas dari tadi. Kalau dinding warna biru, boleh cat flexible itu warna biru. Biar flexible tenggelam ikut latar belakang dinding. Cepat mudah dan jimat kan??

Antara cara-cara lain untuk sorokkan wayar tv.




Buat deko pakai wayar.

.

MW: Rasanya semua rumah mesti tepek tv kat dindingkan. Jadi, bolehlah cuba tutupkan dan sorok wayar dari perkongsian ini. Mesti dah tak serabut dan cantik lagi.

Sumber: Cho Angah