Jika dahulu, nak pakai inai kena cari daun inai, tumbuk atau kisar kemudian barulah diletakkan pada kuku berjam-jam lamanya. Ada masanya warna inai pun tak begitu cantik merahnya. Namun sebenarnya wanita boleh buat sendiri ‘inai moden’ homemade di rumah.

Modal tak sampai RM3 namun tetap cantik warna merahnya malah paling penting sah dan boleh dibawa solat. Hanya gunakan 3 bahan je dan tak perlu was-was mahupun ragu-ragu lagi bila beli inai yang dijual di pasaran.

Boleh rujuk perkongsian cara buat Inai Moden Homemade daripada Puan Rosdiana Dian ini sebagai panduan.

“Saya nak share pewarna homemade yang dibuat siang tadi. Actually boleh jugak tanya pakcik Google. Cuma, resepi ni mak dapat dari kawan Mak. Mungkin lain orang lain bahannya. Modal tak sampai 3 ringgit.”

Bahan-Bahan Asas:

1. Kapur:

Kapur sireh/ kapur makan tu. Ini paling utama. Takde ni maka pewarna takleh serap dalam kuku.(Sukatan hujung sudu kecil). Sikit secoet je. Jangan banyak-banyak takut panas.

Boleh beli dekat kedai runcit. Takpun cuba jengah kat dapor kome, mesti ada punya la.. bukan nak pakai banyak pun.. secoet ja.

Haaa.. agak-agak gini laaa sukatan kapur sireh tu tadi.

IKLAN

2. Sabun mandi yang jenis ketul/ buku(Sukatan 2cm persegi):

#Atau, sabun axion pun boleh.
Ada orang pakai sabun axion atau brand lain janji bentuk pes tu. Jangan yang cecair tu tau. (Kalau axion dalam Sukatan 1 sudu besar).

Besor tu ja sabun mandi yang saya pakei. Dalam ukuran 2cm persegi.
Saya pakai sabun yang dapat dari hotel-hotel (mujur ada), sebab umah saya pakai sabun gemok. Axion pun takde. Basuh pinggan pakai yang cecair.

Saya parut pakei gunting je.Haaaa.. ni la hasil sabun mandi yang dah siap parut tadi.

3. Pewarna Makanan Warna Ceri Merah

Ada yang pakei sirap. Ikut la nak kaler apa pun. Oren, purple, hijo, cekelet ke hitam ke.. sapa berani nak kuku kaler-kaler leh try. Jangan yang kordial tau. Tu tak boleh.. lain jadinya karang.Agak-agak sukatan setengah atau sebotol ikut kepekatan.

Ini la pewarna makanan yang saya pakai. Pewarna Ceri Merah cap bunga Rose. Harga dalam RM2.50. Ada jugak yang pakai sirap.

Cara-Cara Bancuhan:

1. Campur semua 3 bahan asas ke dalam mangkuk dan adun hingga sebati. Boleh adjust ikut kelikatan dan kecairan hasil. Toksah campur air tau.

Ni hasilnya… dapat setupperware kecik

2. Kemudian sapu rata dikuku pakai putik kapas yang saiz kecil. Biarkan 20-30 minit, ala-ala kering. Kemudian cuci bersih-bersih.

Putik Kapas
Ni tangan kiri.. rasa kemas ja.

Dapat tangan kanan… fuhhhhh jenuh.. comot.. sebab mak bukan lefthanded. Tapi toksah bimbang. Bior comot terkena kulit pun, sebab yang kat kulit boleh hilang yang kat kuku ja kekal hingga kuku dipotong.

Ni hasilnya..semoga terinspirasi. Saya buat ni sebab stok inai Mak dah habis.Inai dari Mekah tuari pun ilek. Dah la mak memang inai tak putus dijari.Sentiasa perantin baru ler katakannnn.. hihikk.

Lagi satu yang beli kat kedai tu tak tahan lama. Kejap ja pudar. Nak carik daun inai nak tumbuk-tumbuk jenuh ler pulak. Maka, terhasil laa inai moden nihh.

Info Ekstra!

  • Parut sabun lebih halus akan bantu mudah larut. Pewarna jenama apa pun boleh janji halal dan bentuk cair.
  • Susah-susah tak dapat nak agak kuantiti bahan buleh beli ja inai readymade kat kedai tu.. tapi cuma inai tu tak kekal lama laaa.. lekas pudar…Yang ni tahan lama hingga ikut habis kuku dipotong.
  • Lagi satu, yang paling penting buleh bawa solat. Sah solat Sebab warna meresap ke dalam kuku. Warna tidak hanya dipermukaan kuku sahaja yang boleh menghalang air sembahyang masuk ke anggota.. fungsinya sama seperti warna dari inai daun. Cuma ini dari pewarna makanan.

Selamat Mencuba!

MW: Semoga perkongsian ini bermanhfaat buat wanita yang suka pakai inai dijari. Memang cantik warna merahnya, nampak berseri. Namun yang paling penting sangat jimat kos dan boleh dibawa solat.

Sumber: Rosdiana Dian