Suami dan isteri, pasangan yang telah ditakdirkan dan dijodohkan oleh Allah SWT untuk saling berkasih sayang dan membina keluarga yang bahagia. Kita tidak mampu menolak jodoh yang telah ditakdirkan itu.

Namun, dalam hidup berumah tangga pasangan suami isteri tidak dapat lagi daripada masalah atau berselisihan faham yang mungkin boleh membuatkan salah seorang pasangan kita merasa ‘sakit hati’, geram, marah dan macam-macam lagi.

Masalah kecil dan kemudian boleh menjadi besar sehingga membuatkan pasangan mula benci. Bak kata orang, kalau dah marah, nak tengok muka pun tak nak kan!. Sebenarnya, ini semua adalah asam garam kehidupan suami isteri.

Marah, benci atau sayang sekali pun, dia adalah pasangan kita yang sanggup susah senang bersama. Sebagai isteri, ‘syurga terletak di kaki suami’ ye. Kalau ikutkan hati geram dan rasa marah itu, cubalah selawat. Ini juga salah satu cara untuk lembutkan hati suami.

Seperti perkongsian daripada Abu Hurairah Asifa tentang apa yang dikata ini, boleh dijadikan panduan untuk isteri di luar sana.

IKLAN

Baca Artikel Menarik Lain Di Sini: Kalau Suami Nak Jadi RAJA, Layanlah Isteri Macam PERMAISURI. Bukannya Ambil Kesempatan

Tak Jatuh Maruah Suami Buat Kerja Rumah, Suami Pun Nak Pahala Bahagiakan Isteri

Info Lebih Menarik DI SINI

Banyakkan Selawat

Mak pesan,
Nak lembutkan hati suami ni banyakkan selawat untuk dia.
Selawat tu bukan panggil dia duk depan muka, lepas itu panggil kawan semarhaban, palu kompang selawat! Bukan!
Cukup masa ingat suami, masa pandang suami selawatlah untuk dia.

Kedua belajarlah minta pandangan suami. Walaupun kita sebagai isteri tahu semua benda, tanyalah pandangannya. Walaupun dalam perkara kecil.

Kalau suami buat tak tahu saja, takpe. Yang penting berkat tu kita dah dapat.

Dan last doakan kesalahan dia. Nampak je suami salah, doakan pada Tuhan.

Mak kata,
“Isteri bukan Tuhan nak ubah suami.”

Isteri ni tak ada kuasa yang Allah bagi kat dia, tapi kelebihan yang Allah bagi pada isteri, redhanya pada suami dapat mengubah neraka menjadi syurga”

#sweeterapi

MW: Kalau ikutkan geram isteri, memang tak boleh bawa bincang. Cara mudah untuk isteri sejukkan hati bila geram, selawatlah. Bukan sahaja untuk suami tapi untuk diri sendiri. Mudah-mudahan, ‘ubat’ selawat ini mampu meredakan segala-galanya.

Sumber: Abu Hurairah Asifa