Tidak ramai lelaki bersikap seperti Datuk Chef Wan. Mungkin 1 dalam sejuta. Walaupun telah lama beliau bercerai dengan bekas isterinya, namun dia tetap menunaikan janjinya untuk menjaga kebajikan bekas isterinya sehingga ke hujung nyawa.

Datuk Chef Wan perlu dijadikan inspirasi buat lelaki di luar sana. Ini tidak sebelum bercerai pun culas serta abaikan nafkah isteri zahir dan batin, apatah lagi setelah tiada ikatan pernikahan lagi. Ibarat tutup buku lama dan campak terus. Sikap Datul Chef Wan adalah sikap seorang lelaki sejati.

Baca perkongsian Peguam Syarie, Rabiatul Adawiyah Ramli ini :

Ini baru JANTAN ABADI

Sepanjang handle kes dan realiti kehidupan ni. Belum bercerai pun dah culas dan abai inikan pulak lepas bercerai. Sebab tu rezeki lain macam murahnya. Tak nak percaya istilah bagi rezeki lebih dekat keluarga nanti Allah bagi lagi lebih. Dikatanya auta bagai.

Nafkah isteri ke Laut China Selatan. Kalau bagi sekalipun nafkah zahir, nafkah batin dia mana? Hadap sangat dengan duit “seciput” tu agaknya. Isteri Ini kalau perasaan dia kau jaga, duit kau dia tak pandang. Silap-silap dia pula yang akan support kau luar dalam.

Ada anak isteri disia-siakan.
Ada anak isteri tak pandai jaga perasaan,
Ada anak isteri difitnah-fitnah,
Ada anak isteri buat macam sampah.

Kebanyakkan kes, bila bercerai nafkah anak memang out. Bukan hendak bagi lebih, dikurangkan lagi adalah. Apa dia ingat anak itu selepas bercerai terus jadi patung yang tak payah bagi makan, tak payah bagi mandi, tak payah bagi insurans takaful, tak payah bagi sekolah tak payah bagi hidup. Macam itu?

IKLAN

Lebih Banyak Bagi, Lebih Lagi Allah Beri

Lebih kau bagi lebihlah yang Allah beri.
Buat dulu baru tau jadi tak jadi.
Nak buat tu pulak kena ikhlas sebab itu dah tanggungjawab kau.
Kalau rasa awal-awal lagi kau itu bukan JANTAN ABADI, tak payah kahwin. Tak payah rosakkan kehidupan orang lain.

Yang keluarga pula kalau sudah tahu anak kau tu memang sejenis yang tak boleh pakai, tak payah paksa dia kahwin konon-konon nanti selepas kahwin pandailah dia dengan isteri dia.

Mak, Ayah Bertanggungjawab

Hello. Kalau dah duduk seorang diri pun mampu nak handle, tak pandai hendak jalankan  tanggungjawab dekat mak ayah sendiri, apa kau ingat selepas kahwin dia automatik jadi superduper tanggungjawab kah? Tambah-tambah pula dengan orang luar. Orang yang tiada pertalian darah pun dengan dia yang dia hendak tiba-tiba kena bertanggungjawab. Come on lah!

Lagi satu. Kalau sudah tahu anak tu memang jenis itu sebelum kahwin. Then bila anak kau itu ada masalah dengan perkahwinan dia, janganlah pulak dimenangkan si anak ni. Dibuangnya menantu. Dipilihnya anak. Dengan andaian si anak inilah yang betul. Si menantu itu yang salah.

Baca Juga Di Sini:

Nafkah Isteri, Mantan Isteri Jangan Dilupa Walaupun Jenis Tak Meminta, Norman Hakim

Walau Isteri Ada Duit Gaji Sendiri, Suami Jangan Culas Bagi Nafkah

Kalau diikutkan sifir mudahnya. Memang betullah anak tu kau yang lahir. Kau yang kenal hujung rambut sampai hujung kaki anak kau tu. Yang si menantu ni kau baru kenal. Dia jadi menantu kau pun sebab perkahwinan. Jadi no wonderlah kalau kau akan sisihkan menantu ni dek kerana alasan kau lebih kenal anak sendiri.

Tapi sebenarnya kau silap!
Menantu kau tu yang patut kau jaga,
Menantu kau tu yang patut kau sayang,
Menantu kau tu yang patut kau lengkapkan hidup dia kalau dah anak kau sudah abaikan,
Bukannya kau fitnah dia lagi,
Bukannya kau buang dia pulak,
Bukannya kau pilih anak kau,
Bukannya kau kena percaya anak kau bulat-bulat.

Mana yang terkena atau diuji kehidupannya begitu.
Pilihlah untuk sabar dahulu.
Ambil langkah yang wajar dahulu,
Ikut prosedur undang-undang dan syarak dahulu,

Lepas semua dah follow,
Lepas semua dah berbincang,
Lepas semua masa dan ruang serta peluang dah kau bagi,
Tapi masih benda yang sama yang nak kena hadap,

Then masa ni kau dah tak salah untuk buat keputusan dah.
Angkat kaki dan pandang ke depan.
Depan tu lebih bahagia,
Depan tu benda yang kau tak tahu bagaimana,
Tapi Allah sentiasa ada untuk kau sama-sama harungi apa yang ada di depan.
Sekurang-kurang kau dah puas dan bebas dari cengkaman neraka di belakang.

Sekian. Tabik spring dengan JANTAN ABADI DCW.

#RabiatulAdawiyahRamli

MW: Para suami patut jadikan Datuk Chef Wan sebagai contoh terbaik. Biar pun telah berpisah dan sudah tidak bergelar suami, isteri. Jangan abaikan terus bekas isteri, lebih-lebih lagi anak-anak dijaga bekas isteri. 

Sumber: Rabiatul Adawiyah Ramli