Perkara yang selalu dibangkitkan dan di bawa ke mahkamah tentulah tuntutan bekas isteri tentang nafkah anak. Sebabnya seorang ayah telah culas dalam menunaikan tanggungjawab buat anak-anak.
Anak-anak di bawah jagaan bekas isteri, bukan bermakna tanggungjawabnya 100%. Jangan s Si ayah boleh pula berseronok dan lepas tangan, maklumlah anak bukan jagaannya. Buat apa beri nafkah. Begitulah fikirannya.
Sedangkan kalau dia seorang ayah seorang yang bertanggungjawab pada anak-anak, darah dagingnya sendiri, tidak mungkin akan berlaku kes nafkah anak ini di bawa ke mahkamah.
Lagipun, buat apa nak bawa ke mahkamah dan tak ada isu pun kalau ayah bertanggungjawab. Tapi, ia akan berlaku sebaliknya kalau si ayah mula main tarik tali dan lupa tanggungjawab wajibnya.
Mungkin keadan ini boleh berlaku bila bekas suami/ayah boleh lepas tangan dalam memberi nafkah pada anak. Inilah yang dikongsikan oleh Khairul Fahmi Ramli, peguam syarie berdasarkan kes-kes yang pernah diterimanya.
Mengapa ada segelintir bapa, jenis lepas tangan tentang nafkah anak. Kes yang sepatutnya tak perlu dibawa ke Mahkamah, cuma hanya perlu ada kesedaran seorang bapa adalah nafkah anak. S
aya masih ingat, ada seorang lelaki yang ditegur keras oleh Hakim tentang tanggungjawabnya memberi nafkah.
“Saya rasa tak perlu saya nak peringatkan tentang tanggungjawab kami sebagai bapa, sampai bekas isteri kamu nak kena dapatkan Perintah Nafkah Sementara”
Masa tu saya tengok wajah lelaki tersebut, tunduk tak melangut. Malu agaknya kena basuh dengan hakim di khalayak awam.
Ada bapa yang memang sampai nak kena ada perintah nafkah baru nak bagi nafkah. Ada yang jenis nak bagi dalam bentuk ‘claim’. Maksudnya, ibu guna duit sendiri dulu, claim kemudian.
Persoalannya, kenapa wujud sikap sebegini pada sebilangan bapa?
Sebab-sebab Suami Culas Nafkah Anak
Ads
Berdasarkan pengalaman saya, ada beberapa sebab yang boleh saya kongsikan. Antaranya:
1. Anak tak di berada di bawah jagaannya
Bagi seorang bapa yang tahu tentang hak jagaan anak ini sememangnya kuat kepada ibu melihatkan kepada dalil syarak dan peruntukan undang-undang itu sendiri.
Tapi, bagi bapa yang tak faham, dia akan letakkan rasa dendam dan marah kerana tak puas hati anak diletakkan di bawah jagaan si ibu selepas cerai. Jadi, belanja hari raya juga diletakkan kepada si ibu sedangkan itu tanggungjawab si bapa.
2. Ada keluarga baru
Kebanyakan lelaki yang sudah bercerai, akan memulakan perkahwinan baru dengan wanita lain. Tak ada masalah kalau nak kahwin lain, cuma bila kahwin lain, dapat anak baru, anak dengan bekas isteri diabaikan.
Biasanya sebelum kahwin lain, boleh je bagi duit belanja raya pada anak. Bila dah ada tanggungan baru, nafkah raya kena potong. Lebih teruk, ada yang tak ambil tahu langsung pun lepas ada keluarga baru.
3. Bekas isteri gaji besar
Ads
Bagi bapa yang bertanggungjawab, dia akan faham, walaupun si ibu berpendapatan tinggi macam mana sekalipun, nafkah hari raya tetap tanggungjawab dia.
Tapi, ada bapa yang akan cakap, ‘dah maknya gaji besar, dia la yang tanggung’.
Kalau si ibu itu nak beli keperluan hari raya, ia tetap bukan tanggungjawabnya untuk sediakan nafkah tersebut. Ia dikira sedekah sahaja, tak akan dipersoal kelak di hadapan Allah berbanding abai nafkah.
4. Utamakan keperluan diri berbanding anak
Kebiasaan lelaki, tak kisah sangat kalau baju raya untuk dirinya adalah baju tahun lepas, dua tiga tahun lepas. Yang penting baju tersebut masih boleh dipakai.
Baginya, cukuplah sekadar yang perlu untuk dirinya sahaja, asalkan tanggungannya dijaga dengan baik. Lelaki macam ini bagus.
Tapi, jangan tak tahu, ada juga lelaki yang belanja dirinya setiap tahun, lebih dasyat daripada isteri dan anak-anaknya. Baju raya berpasang-pasang, sampin raya beratus beribu, kasut raya macam-macam brand. Tapi, dekat anak dan isteri, hmmmm. Kalau ala kadar, ok lagi. Tapi, ada yang bagi alasan duit dah habis itu kelakar.
5. Sudah bagi nafkah bulanan macam biasa
Bagi mereka yang dah berpisah, nafkah bulanan anak-anak mungkin diberi setiap bulan kepada bekas isteri. Dia tahu itu tanggungjawabnya. Tapi, ada akan cakap, duit belanja raya itu, gunalah duit yang dia bagi setiap bulan.
Tak boleh macam tu. Kalau duit belanja bulanan itu cukup-cukup untuk keperluan makan minum, mana pulak cukupnya untuk beli baju dan keperluan hari raya anak-anak. Kalau beli baju anak-anak, macam mana pulak belanja makan minum mereka.
Ads
Beza Nafkah Bulanan & Nafkah Tahunan
Sebab itu di Mahkamah, perintah nafkah bulanan, berbeza dengan nafkah tahunan.
1. Apa tindakan kalau bapa lepas tangan?
Jika sudah banyak kali mintak ditunaikan tanggungjawab, tapi masih gagal untuk dilaksanakan, tidak ada cara lain melainkan si ibu membuat tuntutan bagi pihak anak-anak di Mahkamah Syariah.
Bila ada perintah nafkah anak, sekurang-kurangnya boleh menyedarkan tanggungjawabnya untuk sediakan nafkah keperluan hari raya kepada anak-anak.
Jika gagal tunaikan, ia boleh jadi satu hutang yang perlu ditunaikan dan dituntut kelak di Mahkamah.
Kesimpulan
Seorang lelaki yang bersedia untuk jadi suami dan bapa, perlu ada kesedaran dan tanggungjawab. Meskipun telah bercerai, tanggungjawab memberi nafkah anak ini jangan sesekali diabaikan.
Ini adalah tanggungjawab wajib meskipun anak tidak berada di bawah jagaan bapa. Jangan jadikan ini sebagai alasan. Utamakan nafkah anak dalam apa jua perkara, bimbang kita kelu tak terkata tanpa jawapan bila disoal Munkar dan Nakir tentang tanggungjawab memberi nafkah.
Mingguan Wanita : Walaupun dah kahwin lain dan punyai anak, jangan lupa nafkah anak dengan bekas isteri dulu. Itu pun darah daging juga ye!
Selalunya kes suami curang sering menjadi perhatian dan dipaparkan. Bagaimanapun tidak kurang juga ada isteri yang curang apabila berhadapan masalah rumah tangga hingga menjadikan alasan itu untuk menjalin hubungan terlarang.
Ini kerana, ada sesetengah wanita yang menjadikan alasan itu untuk mempunyai orang ketiga, malah menganggap ia lebih baik daripada pasangan.
Perunding motivasi, Fadzli Aziz, berkata beliau mengakui ketika ini banyak berhadapan dengan kes isteri curang, isteri mempunyai orang ketiga, malah sehingga kes isteri berzina.
Katanya, mereka turut memberi alasan tindakan curang itu kerana mempunyai masalah dengan pasangan.
“Sebenarnya jika ada masalah dalam rumah tangga, cari usaha atau jalan untuk selesaikan dan jika memang tiada jalan, maka pilihlah untuk berpisah bukan dengan jalan curang.
“Sebabnya jika seorang wanita membuka hati kepada lelaki lain ketika masih lagi bergelar isteri orang adalah sesuatu yang sangat bahaya malah berdosa,” katanya.
Beliau yang juga bekas anggota kumpulan nasyid UNIC berkata, jika masih mahu bersama dengan lelaki lain, perlu tunggu sehingga sudah berpisah dengan suami.
Namun katanya, sebelum memilih untuk bercerai, cuba sedaya upaya untuk mempertahankan rumah tangga terlebih dahulu.
“Jangan sesekali membuka hati dan peluang kepada orang ketiga kerana mereka boleh merosakkan rumah tangga dan wanita itu sendiri.
“Kadang-kadang wanita merasakan orang ketiga lebih baik daripada pasangannya dan ini kerana dia masih belum berkahwin dengan mereka.
“Kebaikan yang wanita itu nampak pada orang ketiga itu adalah sebahagian kecil kebaikan yang mungkin tiada pada pasangannya kerana ketika itu dia hanya nampak keburukan suaminya sahaja,” katanya dalam ciapan di TikTok berkaitan kes wanita curang apabila ada masalah dengan suami.
Itu Bukan Alasan Jalin Hubungan Terlarang
Justeru, seharusnya jangan curang, sebaliknya ingat semula segala kebaikan yang suami pernah lakukan kepadanya.
Siapa isteri-isteri geng Syatilla angkat tangan. Setuju tak? Memang suami berat mulut dan tak rajin borak bila dalam kereta suara isteri je macam dj radio tak berhenti bercakap. Hihihi.
Lubuk konten tentang inspirasi, rumah tangga dan macam-macam lagi, MINGGUAN WANITA kini di seeNI, download seeNI sekarang!
Menjadi kelaziman dan amalan kebiasaan bayi perempuan yang baru lahir akan dikhatankan. Namun demikian, baru-baru ini timbulnya kritikan oleh Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) berhubung isu berkhatan bayi perempuan di Malaysia sebagai satu amalan budaya.
Menjawab segala persoalan, berkhatan buat bayi perempuan bukanlah sekadar satu amalan budaya, ini penjelasan hukum amalan ini yang dipetik daripada Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan sebagai panduan;
AL-KAFI #419 : HUKUM BERKHATAN BAGI KAUM WANITA
Perbuatan berkhatan bagi wanita sudah menjadi amalan kebiasaan sebahagian masyarakat termasuk masyarakat Arab sejak dahulu kala. Pada zaman Rasulullah SAW, amalan ini berlaku dan Rasulullah SAW mengiktirafnya di samping meletakkan beberapa kaedah. Allah berfirman di dalam al-Quran:
ثُمَّ أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ أَنِ اتَّبِعْ مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفًا ۖ وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ
Maksudnya: Kemudian Kami wahyukan kepadamu (wahai Muhammad): Hendaklah engkau menurut ugama Nabi Ibrahim, yang berdiri teguh di atas jalan yang benar; dan tiadalah ia dari orang-orang musyrik.
Surah al-Nahl, (16:123)
Telah sabit daripada hadis bahawa Nabi Ibrahim melaksanakan khatan seperti mana yang diarahkan oleh Allah. Daripada Abu Hurairah SAW bahawa Rasulullah SAW bersabda:
اخْتَتَنَ إِبْرَاهِيمُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَهُوَ ابْنُ ثَمَانِينَ سَنَةً بِالقَدُّومِ
Maksudnya: Nabi Ibrahim AS berkhatan menggunakan qaddum (alat seperti beliung, kapak kecil) pada umur beliau 80 tahun.
Hadis riwayat Imam al-Bukhari (no. 3356) dan Imam Muslim (no. 2370) dalam al-Sahihain.
Sabitnya pensyariatan khatan ini juga dikuatkan dengan hadis daripada Humaid bin Bilal, bahawa Rasulullah SAW bersabda:
وَمَسَّ الْخِتَانُ الْخِتَانَ فَقَدْ وَجَبَ الْغُسْلُ
Maksudnya: Dan apabila bertemu dua khitan (kemaluan lelaki dan wanita, ertinya jimak) maka wajiblah mandi.
Hadis riwayat Imam Muslim dalam al-Sahih (no. 349).
Hadis ini menunjukkan bahawa wanita juga berkhatan, dan bukan sahaja lelaki. Dalam mazhab al-Syafie, hukum berkhatan bagi wanita adalah WAJIB mengikut pendapat yang masyhur dan seperti mana yang diputuskan oleh Imam al-Syafie. Imam al-Rafie daripada Syafieyyah ada menyebutkan suatu wajah (pendapat) dalam mazhab Syafie bahawa hukumnya sunat ke atas wanita, tetap pendapat ini dianggap syadz (ganjil).
Imam Ahmad turut menyatakan kewajipannya tetapi Imam Abu Hanifah, Imam Malik dan majoriti ulama menyatakan ianya sunat.
Rujuk Majmu’ Syarh al-Muhazzab (1/300-301) oleh Imam al-Nawawi
Cara Yang Betul & Tidak Menyebabkan Kecacatan
Timbul isu dalam kalangan masyarakat bahawa khatan wanita mencacatkan anggota dan tafsiran bahawa khatan wanita itu tidak disyariatkan di dalam Islam. Sebenarnya kami berpendapat isu ini berpunca daripada pengamalan budaya yang bukan Islam dan kejahilan sebahagian orang yang mengendalikan khatan yang melampau sehingga mencacatkan fungsi kemaluan wanita.
Berkata Prof. Dr. Yusuf al-Qaradhawi: “Dan wajib dipastikan tidak berlaku pencacatan oleh mereka yang mengendalikan urusan khatan anak perempuan mereka berdasarkan cara yang datang daripada hadis. Dan tidak boleh dilabelkan perbuatan khatan itu sebagai satu bentuk jenayah yang dilakukan dalam kurun ke 21, melainkan dalam kes-kes yang melanggar had-had yang disepakati dalam Syarak, iaitu al-isti’sal (pemotongan / pengembirian kemaluan), berlebihan dalam memotong, dan dikendalikan oleh orang-orang yang jahil daripada kalangan bidan dan selainnya, dan janganlah ubatan yang digunakan itu memandulkan.”[1]
Berkata Prof. Dr. Wahbah al-Zuhaili: “Berkhatan itu disyariatkan, dan tidak ada pendapat yang boleh menidakkan perkara ini sama ada bagi lelaki mahupun wanita. Yang penting adalah hendaklah ianya disempurnakan oleh doktor yang dipercayai. Jika seorang wanita tidak melakukan khatan, tidak ada dosa ke atasnya kerana itu merupakan haknya dan satu bentuk penghormatan atas qaul yang rajih dan ianya bukanlah wajib dan tidak perlulah kamu mewajibkannya.” [2]
Tarjih dan Kaifiat Berkhatan
Kami mentarjihkan pendapat bahawa wajib hukumnya berkhatan bagi lelaki dan perempuan. Adapun bahagian yang wajib untuk dibuang ketika berkhatan ialah:
Bagi lelaki, bahagian kulit yang menutupi hasyafah (kepala zakar).
Bagi perempuan, bahagian kulit diatas saluran kencing (klitoris), yang seperti balung ayam jantan.
Bagi perempuan disunatkan agar dinipiskan atau dikemaskan sahaja, dan jangan melampau-lampau dalam memotong seperti amalan female genital mutilation yang mana sehingga merosakkan dan mencacatkan klitoris. Bahkan perbuatan seperti itu diharamkan dalam Islam.
Ini berdalilkan hadis daripada Ummu Atiyyah al-Ansariyyah bahawa perlaksanaan khatan berlaku dalam kalangan kaum perempuan di Madinah, lalu Rasulullah SAW berpesan kepada beliau:
لَا تَنْهِكِي فَإِنَّ ذَلِكَ أَحْظَى لِلْمَرْأَةِ، وَأَحَبُّ إِلَى الْبَعْلِ
Maksudnya: “Janganlah engkau potong semuanya, kerana itu menguntungkan bagi wanita dan disukai oleh suami.”
Hadis riwayat Imam Abu Daud dalam Sunan (no. 5271). Beliau mendaifkannya. Ini dipersetujui oleh Syeikh Syuaib al-Arnaut, tetapi disahihkan oleh Syeikh al-Albani.
Rujuk Majmu’ Syarh al-Muhazzab (1/301-302) oleh Imam al-Nawawi.
Begitulah cara mengkhatan lelaki dan wanita yang betul. Hendaklah dalam urusan ini kita bersikap adil, tidak cenderung kepada masyarakat yang menzalimi wanita dan tabiatnya, dan tidak pula cenderung kepada mereka yang memperlekehkan Syariat Islam dan pengamalannya.
Wallahua’lam.
Nota hujung:
[1] http://www.qaradawi.net/new/Articles-4379
[2] http://www.umatia.org/ftawa12.html
Masih di dalam mood hari raya. Walau pun dalam tempoh PKP, namun rasanya Aidilfitri tahun ini tetap disambut meriah walau pun hanya bersama keluarga masing-masing di rumah. Lengkap berpakaian tradisi walau pun mungkin bukan baju yang baru dibeli. Bagi yang lelaki, berbaju Melayu lengkap bersamping, bersongkok bahkan ada yang bertanjak. Wah, segaknya!
Pemakaian Baju Melayu pada hari raya sudah menjadi satu kemestian. Bagaimana pendapat anda? Apakah relevan dibelikan Baju Melayu untuk anak-anak sedangkan mungkin mereka pakai sekejap sahaja? Atau lebih elok beli baju kemeja atau t-shirt, boleh dipakai pada bila-bila masa.
Masih Relevan
“Pemilihan Baju Melayu untuk anak-anak pada hari raya masih relevan bagi saya. Sebab ini merupakan perayaan yang kita sambut setahun sekali sahaja. Bila berpakaian kebangsaan, kemeriahan itu lebih terasa. Di samping itu, kita secara tak langsung boleh mendidik anak-anak kita tentang pemakaian tradisional kebangsaan. Lagi pun Baju Melayu yang berada di pasaran mempunyai pelbagai harga yang bersesuian dengan pendapatan keluarga. Pilih mengikut bajet yang ada. Saya tak rasa ini membazir kerana anak-anak kita masih boleh selepas itu juga dan bukan pada hari raya sahaja. Misalnya ketika sembahyang Jumaat, ketika sambutan Maulidur Rasul di sekolah, kelas mengaji dan sebagainya lagi. Jadi bagi saya masih relevan.” – Mohd Zaki Abu Bakar. https://www.facebook.com/jaki.mizuno
Tambah Meriah Pakai Baju Melayu
“Pada pendapat saya, hari raya kurang meriah dan ceria kalau tak berbaju Melayu yang merupakan pakaian tradisi kita yang dipakai untuk majlis-majlis istimewa termasuk hari raya. Memang sekarang ini ramai ibu bapa yang lebih suka membeli pakaian kasual sahaja untuk anak-anak. Pada pagi pun anak-anak dipakaikan dengan baju t-shirt dan seluar. Kata mereka lagi menjimatkan kerana tak perlu beli Baju Melayu yang hanya dipakai sekejap saja pada pagi raya. Tapi bagi saya pula, seolah-olah kurang serinya pagi raya tanpa berbaju Melayu. Saya tak rasa membazir bila beli Baju Melayu kerana anak-anak boleh pakai ketika pergi mengaji, solat di masjid dan acara-acara tertentu seperti kenduri kesyukuran dan sebagainya. Lagi pun bukan beli banyak pun, cukup sepasang seorang. Selain itu saya juga beli baju kasual seperti t-shirt dan kemeja untuk anak-anak.”
Muhammad Khairi Muhammad Nawi.
Nampak Segak Bila Pakai Baju Melayu
“ Soal persiapan raya biasanya isteri saya yang uruskan termasuklah pakaian anak-anak. Selalunya pada pagi raya kami akan berpakaian sedondon. Saya dan dua anak lelaki lengkap berbaju Melayu, bersamping dan bersongkok. Membeli baju Melayu untuk anak-anak masih relevan. Pendapat saya, di pagi raya anak lelaki seeloknya berbaju Melayu. Baru nampak segak bila ke masjid atau ketika berkunjung ke rumah sanak saudara. Soal membazir tak timbul kerana Baju Melayu itu boleh dipakai untuk majlis lain pula selepas itu seperti sambutan Maulidur Rasul di sekolah, kenduri kendara, pergi mengaji dan sebagainya. Kita pun bukan beli banyak. Cukup sepasang. Beli pun sekali setahun saja, bukan selalu. Harga pula bergantung pada kemampuan. Ibu bapa boleh pilih mengikut bajet masing-masing. Lagi pun Baju Melayu adalah pakaian tradisi kita, lambang budaya kita. Kena ajar anak-anak tentang budaya juga…” – Adly Muda.
Mahu Sedondon
“ Seperti yang kita sedia maklum Baju Melayu merupakan pakaian tradisi turun temurun yang semestinya tidak lengkap jika kita tidak memakainya pada hari-hari istimewa terutama di hari raya. Walaupun ia bukanlah satu kewajipan namun sudah diamalkan sejak dahulu lagi. Trend sekarang juga satu keluarga akan berpakaian sedondon dari segi warna dan coraknya. Jadi, pasti si ayah mahukan anak lelaki sedondon dengannya. Tidak menjadi isu pembaziran apabila membeli Baju Melayu setiap kali musim perayaan terutamanya raya puasa. Selepas musim perayaan pun masih boleh mengenakan baju tersebut untuk pelbagai majlis. Contohnya majlis rumah terbuka dan juga majlis kesyukuran. Selain dari itu yg menjadi rutin kita semasa sembahyang berjemaah di surau atau masjid (ketika bukan PKP dulu).” – Mohd Irme faizal.
Lubuk konten tentang inspirasi, rumah tangga dan macam-macam lagi, MINGGUAN WANITA kini di seeNI, download seeNI sekarang!
Sebak bila Achey dedah isteri serahkan wang gaji ketika bekerja. Terbaru menerusi program realiti TV, Achey memberitahu dirinya sangat kagum dengan pengorbanan suri hatinya...