Balik Kampung Ramai-Ramai Memang Seronok TAPI Belanja Harian Tolong Kongsi!
Foto hiasan.

Balik kampung adalah saat indah untuk anak rantau. Dapat menyalami tangan mak ayah dan menghirup udara segar di kampung mengubat kerinduan.

Aidiladha atau hari raya haji dah tak lama lagi. Rasanya ada anak rantau yang sudah pun kembali ke kampung untuk meraikan hari raya bersama mak dan ayah. Teruja memang teruja apatah lagi ada yang pertama kali berkesempatan balik sejak PKP dilaksanakan.  Alhamdulilah, rentas negeri dibenarkan namun jangan lupa untuk patuhi SOP yang ditetapkan ye.

Balik Berkumpul Adik Beradik

Hati mak ayah bukan main seronok bila anak menantu dan cucu balik beraya. Macam-macam makanan sudah disediakan. Ada yang buat persiapan membeli barang kering. Nanti nak dimasak sup tulang lembu korban untuk anak menantu yang suka sup. Itulah cara mak ayah luahkan sayang dan kasih mereka pada anak-anak. Mungkin bukan jenis cakap di mulut, tapi dengan perbuatannya kita dah faham.

Bila semua balik, selain kemeriahan, soal belanja juga berganda bertambah. Kalau dulu mak ayah tinggal berdua di rumah, tapi kini mungkin kena sediakan makan untuk 17 orang. Mereka memang tak kisah, tapi anak-anak pun kenalah ‘reti bahasa’. Takkan nak biarkan mak ayah yang keluar duit?

Baca artikel lain di sini:

Perbalahan Adik Beradik Jangan Dipanjangkan, Rezeki Lebih Murah Hidup Lebih Berkat

Adik Beradik Bila Ditolong Berterima Kasihlah, Jangan Ambil Kesempatan Pulak!

https://www.instagram.com/mingguanwanita/

Balik Kampung, Adik Beradik Kena Sepakat

Bila dah ramai, anak-anak kena main peranan. Tak patut susahkan mak ayah. Bincang dan berpakat adik beradik. Berapa nak kutip duit untuk makan minum sepanjang cuti di kampung. Kalau boleh, jangan biarkan mak ayah yang keluar duit ye.

Bila dah sepakat, seorang ambil tugas untuk jadi bendahari. Tiap hari nak beli barang makanan, dia akan bagi duit. Jadi, terkawal bajet. Rancang juga belanja harian untuk memudahkan beli barang dapur.

IKLAN

Masak Bersama

Bila dah ramai, seronok kalau masak sama-sama di dapur dengan mak dan adik beradik serta ipar duai. Selain eratkan silaturahim, ia juga bantu kita kawal bajet. Kalau masak, bajet rendah dan makan pun puas. Lebih-lebih lagi anak-anak tengah meningkat remaja, selera makan memang ‘besar’. Bila masak, dapat sediakan dalam kuantiti yang banyak. Bolehlah mereka makan berulang.

Jangan Ada Yang Ambil Kesempatan

Tak dinafikan, adik beradik ada banyak kepala. Belum kira ipar duai. Mungkin ada yang jenis ambil kesempatan dan berkira. Dia nak keluar duit sikit punya payah. Ada saja alasannya. Kononnya anak-anak dia makan sikit je. Haii..macam tu pulak ye?

Ada juga sumbang sedikit dengan alasan keluarga dia kecil, dia ada dua anak je. Biarlah adik beradik yang ada anak ramai keluar lebih bajet. Boleh difikir macam tu? Cubalah berlapang dada. Bila kita hulur duit dan dibeli barang makanan yang kemudian dimakan ramai-ramai, tak ke banyak pahala kita dapat? Janganlah berkira sangat.

Lainlah memang kewangan keluarga itu agak ketat. Yang bekerja hanya si suami. Mungkin ada kelonggaran dan adik beradik lain pun faham. Tapi sepatutnya, walau pun begitu, dia kena keluarkan juga bajet tapi ikut kemampuan. Kalau mampu beri RM30 saja, tak apa. Sebenarnya bukan jumlah yang dilihat, tapi sebagai tanda kesepakatan adik beradik. Dalam hal ini, kena terus terang juga pada adik beradik yang lain. Jangan pendam, sebab tak bagitahu mana orang nak tahu kan?

Balik Kampung Ramai-Ramai Memang Seronok TAPI Belanja Harian Tolong Kongsi!
Foto Hiasan.

Sama-Sama Buat Kerja

Bila semua dah balik, rumah pun mesti bersepah, pinggan mangkuk kotor bersusun dalam sinki. Jadi, pandai-pandailah bahagi tugas. Bukan untuk isteri saja tapi para suami juga. Ketika ini, kita boleh ajar anak-anak untuk sama-sama ada tanggungjawab dan berdikari. Misalnya keluarga besar yang cucu-cucu lelaki tidur di ruang tamu rumah. Ha..pagi selepas bangun tidur, masing-masing kena kemaskan tempat tidur dan sapu.

Selain itu, seeloknya latih dan pesan pada anak-anak, bila balik kampung, cuci pinggan masing-masing lepas makan. Bila masing-masing buat, taklah terbeban pada seorang saja nak mencucinya nanti. Yang lebih besar tolong cuci pinggan adik yang kecil. Kalau nak mudah, beli siap-siap pinggan, cawan dan susu plastik. Dah guna, buang! Terpulang.

Isteri-isteri pula tak kira anak atau menantu, sepakat dalam tugasan di dapur. Jangan ada yang ‘mengelat’. Asyik kendong anak 24 jam sedangkan anak tu boleh disuruh anak yang lebih besar jagakan. Suami pun ada. Yang memasak orang yang sama. Mana tak penat! Ingat, bila semua kerja dilakukan bersama, pasti akan rasa lebih ringan.

Jangan Tinggalkan Rumah Mak Ayah Bersepah

Bila masing-masing nak balik, pastikan bersihkan rumah kampung itu elok-elok. Kemaskan apa yang patut. Jangan biarkan mak ayah yang dah tua tu kemas nanti. Ingat tu!

Selamat balik kampung. Jaga diri dan keluarga.