Susahnya nak faham hati seorang suami. Bila moodnya tidak menentu, nak layan cakap pun dia buat ‘dono’ sahaja. Ini belum lagi, kalau isteri buat silap sikit, mahunya boleh mengamuk. Pening isteri memikirkan cara nak lembutkan hati suami.

Kadang-kadang, isteri susah nak meramalkan apa yang suami inginkan. Memang jauh berbeza sebelum kahwin dan selepas kahwin. Tapi rasanya tidaklah semua lelaki begitu kan!

Lebih menyedihkan, bila suami ‘naik angin’, isteri pun sama naiknya. Boleh ‘berperang’ dan menyedihkan perkara yang ‘tidak semegah’ itu boleh membawa kepada penceraian.

Sebenarnya, untuk elakkan perkara ini dan nak lembutkan hati suami dan isteri, senang sahaja, dengan amalkan zikir, terutamanya suami yang panas baran.

Insya allah dengan amalkan bacaan zikir ini, bukan sahaja dapat lembutkan hati suami tetapi hati kita juga. Perkongsian daripada Azirah Anis ini boleh membant usuami isteri di luar sana dalam menangani permasalahan ini.

Baca Artikel Menarik Lain Di Sini: Doakan Pasangan Dengan Ayat Ini, Lembutkan Hati PANAS, Rezeki Pun Melimpah

Lembutkan Hati Anak Suka Lawan Cakap, Pasangan Panas Baran Dengan Amalan Doa Ini

IKLAN

Info Lebih Menarik DI SINI

CARA NAK LEMBUTKAN HATI SUAMI

“Suami saya ni panas baran, silap sikit marah, cakap sikit marah. Tak tahu dah nak buat apa puan..”

Jom saya kongsikan beberapa tip untuk handle suami yang panas baran ni.

1. BELAJAR UNTUK DIAM

Kenapa manusia suka marah? Sebab mereka rasa tercabar. Bukan suami je. Kita pun kalau marah akan rasa tercabar. Rasa nak mengamuk. Pokoknya, baran ni bukan pada suami sahaja tapi sebenarnya ada pada sesiapa sahaja yang tak suka di cabar.

Maka untuk orang yang macam ni lawan nya adalah dengan Diam. Ingat.. Diam bukan tanda kalah. Tapi diam adalah “perang” yang paling bagus untuk orang yang panas baran. Kalau rasa nak lawan juga, maka bukan lah suami sahaja yang baran, maka kita juga seorang yang baran. Jadi, cari tip untuk handle diri sendiri yang baran bukan orang lain.

2. HADIAH KAN BACAAN AL FATIHAH

Setiap kali selepas solat, jangan lupa hadiahkan pahala kebaikan bacaan surah Al-fatihah ni buat suami. Insya Allah kita sendiri juga akan tenang dengan bacaan ayat al quran, dan pahala nya sampai pada suami. Secara perlahan, kita akan jadi tenang dan tidak nampak baran suami tu satu masalah (Sebab insya Allah suami juga akan slowly lembut hati)
Pernah dengar sedekah boleh selesaikan banyak masalah? Sama juga sedekah kan bacaan Alfatihah. Juga satu sedekah.

3. ZIKIR YA LATIF SETIAP HARI

Setiap pagi, minta pada Allah ya Latif lembutkan hati suami untuk apa jua perkara. Bukan sekadar lembut hati pada kita sahaja. Sebab, bagaimana layanan kita pada seseorang, begitulah layanan kita pada semua orang. Akhlak yang baik ni akan terpancar Secara semula jadi pada sesiapa pun bukan pada orang yang di pilih sahaja.
Zikir kan juga Allah ya latif sebanyak yang boleh.

4. BELAJAR UNTUK LEMBUT HATI DULU

Bagaimana kita nak harap kan orang lembut hati pada kita sedangkan kita juga seorang yang keras hati, baran dan suka mencari salah orang lain. Jangan pernah lupa, sikap orang terhadap kita adalah cerminan diri sendiri. Cara kita handle sikap manusia terhadap kita juga adalah cerminan diri sendiri.

5. LAZIMI BACAAN ALQURAN DI DALAM RUMAH

Tak kisah samada al quran dibaca sendiri atau dipasang setiap hari di rumah, ayat-ayat al quran adalah mukjizat yang boleh melembutkan hati manusia.

Sejarah membuktikan bagaimana Umar Al-khattab yang pernah memusuhi Islam dan antara orang yang paling kuat menentang Islam yang akhirnya memeluk Islam selepas terdengar bacaan ayat suci Alquran daripada adiknya sendiri semasa dalam perjalanan untuk membunuh Rasulullah.

Yang akhirnya, Umar Al-khattab menjadi khalifah kedua Islam selepas Abu bakar As Siddiq.

Jadi ingat, bebelan, kemarahan dan pergaduhan tak akan melembutkan hati manusia malah menjauhkan lagi hati manusia daripada kita.

MW: Moga ia memberi manfaat untuk pasangan suami isteri di luar sana.

Sumber: Azirah Anis