Buat pertama kalinya, Perbadanan Teknologi Maklumat dan Ekonomi Digital Selangor (Sidec) telah memperkenalkan program Pemecut Fesyen Selangor (Selangor Fashion Accelerator) sekitar bulan Jun yang lalu. Awal Oktober ini, anda akan menyaksikan enam jenama tempatan yang bakal mara ke peringkat akhir program.
Enam jenama terbaik dari industri fesyen tempatan ini dipilih daripada 16 syarikat pemula fesyen dan PKS yang menjalani sesi latihan selama dua bulan.
Peserta akhir ini kemudiannya perlu membentangkan idea kepada pelabur dan rakan kongsi industri pada Hari Demo iaitu 8 Oktober di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur.
Jenama tempatan yang bakal mara ke peringkat akhir itu juga perlu mencabar diri menghasilkan busana berkonsepkan ‘modest fashion’. Dengan mengetengahkan koleksi pakaian yang sedia dipakai (RTW) dengan sentuhan moden dan minimalis.
Konsep ‘modest fashion’ menampilkan gaya busana tertutup yang tidak mendedahkan bentuk tubuh malah tidak jarang. Seiring dengan trend dan fesyen yang semakin mendapat tempat di hati ramai wanita.
Sesuai dengan senario fesyen di negara berbilang kaum seperti Malaysia ini, ‘modest fashion’ juga berevolusi dan berkembang.
Justeru, busana rekaan finalis bakal dilengkapi dengan elemen gaya ‘chic’ dan elegan. Namun, masih mengekalkan keunikan budaya Asia Tenggara.
Kesemua hasil rekaan busana ini kemudiannya akan dinilai oleh juri berpengalaman. Antaranya, Dato’ Sri Siti Nurhaliza, Leslie Variyan dan juga Wong Lee Leng.
Sepanjang sesi latihan selama dua bulan, 16 syarikat pemula ini telah menerima latihan dan bimbingan daripada mentor yang juga pemain industri profesional, bengkel latihan menyeluruh seperti modul kemahiran asas pitching, kesesuaian pasaran produk, identiti jenama, inovasi tekstil, sesi perkongsian dalam pengumpulan dana dan harta intelek (IP).
Pada awalnya, lebih 80 permohonan diterima daripada syarikat pemula industri fesyen. Selepas sesi pemilihan, hanya 16 syarikat terpilih menjalani program Pemecut Fesyen Selangor.
Antara kriteria yang dilihat sewaktu pemilihan adalah, merupakan syarikat pemula dan PKS (Perusahaan Kecil dan Sederhana), kurang daripada lima tahun diperbadankan, hasilkan rekaan ‘modest fashion’ untuk produk sedia dipakai.
Menurut Ketua Pegawai Eksekutif Sidec, Yong Kai Ping dalam majlis pelancaran pada 29 Julai 2022, Sidec berhasrat untuk memberi ganjaran kepada peniaga e-dagang tempatan yang paling berjaya dan inovatif.
Dalam masa yang sama, menyerlahkan potensi dan mendapat manfaat daripada peluang yang akan meningkatkan kesedaran jenama di kalangan rakan keusahawanan mereka dan pemain industri lain.
1. Dato’ Sri Siti Nurhaliza, Ikon Industri Muzik Malaysia dan usahawan
2. Leslie Variyan, Pengasas VARIANTE & Pengarah Urusan Dan Kreatif LVMZ DEMIURGIC SDN BHD
3. Wong Lee Leng, Pengasas Lagenda Creative Collection
4. Rasta Rashid, Pengasas Rasta Creation Sdn Bhd
5. Hoe Kian Choon, Ketua Pegawai Eksekutif, Cuckoo Malaysia
6. Aaron Sarma, Co-Creation Advisor, The Hive Southeast Asia
7. YM Raja Ahmad Shahrir Iskandar Raja Salim
Antara 16 syarikat jenama fesyen terpilih yang menyertai program Pemecut Fesyen Selangor ini, 6 daripadanya bakal mara ke peringkat akhir.
Untuk maklumat lanjut, layari :
Facebook Sidec: https://www.facebook.com/sidecmy
Instagram Sidec: https://www.instagram.com/sidecmy/